سال هاست که بحث های زیادی در مورد تخصص دندانپزشکی اطفال مطرح شده است، در این مقاله به سوالات مهمی در مورد دندانپزشک اطفال و رشته دندانپزشکی کودکان می پردازیم.

در این مقاله که توسط تیمی از پزشکان قدیمی نوشته شده است، سعی شده است مهمترین سوالات در مورد دندانپزشکی کودکان ارائه شود.



دندانپزشکی کودکان چیست؟

دندانپزشکی اطفال یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که به کودکان از رویش دندان اول تا نوجوانی می پردازد که این رشته تخصصی پس از دوره معمول دندانپزشکی به مدت سه سال ادامه دارد.

دندانپزشکان پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی در آزمون ورودی دندانپزشک اطفال قبول می شوند و پس از 3 سال قبولی در آزمون بورد حرفه ای می توانند دایره المعارف دندانپزشکی کودکان را دریافت کنند.



پیام مهم:

خوانندگان عزیز توجه داشته باشید که جراح دندان یک دوره عمومی در دندانپزشکی است که برخی افراد آن را با تخصص جراحی در دندانپزشکی اشتباه می گیرند. کلمه متخصص در بورد دندانپزشکی مهم است که بدانیم آیا آنها در آن زمینه خاص از دندانپزشکی تخصص دارند یا خیر. به عنوان مثال، بسیاری از دندانپزشکان عمومی روی تابلوی خود از کلمه "کودکان" استفاده می کنند و از آنجایی که در کنار آن کلمه "تخصص" وجود ندارد، این کلمه نشان دهنده مدرک دندانپزشکی عمومی است.



دندان شیر چیست؟

دندان های شیری از 6 ماهگی شروع به رشد می کنند و در حدود 20 ماهگی کامل می شوند.

برای مراقبت از دندان های شیری باید قبل از ۲ سالگی مسواک زدن را شروع کنید.

همچنین باید یک رژیم غذایی سالم برای کودکان تهیه کرد و از مصرف شیرینی ها و غذاهایی که به دندان آسیب می زند خودداری کرد.

دندان های شیری کودک باید قبل از رشد دندان ها سالم و به خوبی مراقبت شوند.



گزینه های درمانی برای دندان کودکان چیست؟

نرخ مراقبت از دندان متفاوت است و به نوع درمان و وضعیت دندان های کودک بستگی دارد.

برای ترمیم دندان کودکان از چه موادی استفاده می شود؟

برای پرکردن دندان کودکان از مواد مختلفی مانند رزین کامپوزیت استفاده می شود و پرکردگی کودکان نیز مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت دارد.

البته روکش دندان کودکان نیز در بسیاری از موارد از پوسیدگی بیشتر جلوگیری خواهد کرد و قبل از گسترش پوسیدگی، مشورت با دندانپزشک اطفال ضروری است.

چگونه دندان های کودکان را در خانه درمان کنیم؟

از خمیر سیر می توان برای درمان دندان های پوسیده کودکان در منزل استفاده کرد.



امانت ها چیست و چه زمانی ایجاد می شود؟

ارتودنسی یک تخصص دندانپزشکی است که برای تراز و تراز کردن دندان ها و تراز کردن فک ها استفاده می شود.

این درمان برای کودکانی که دندان‌هایشان به‌درستی رشد نمی‌کند و فاصله بین دندان‌ها خیلی زیاد است یا دندان‌هایشان بدشکل است یا دندان‌ها خیلی نزدیک و یا حتی روی هم قرار دارند، ضروری است.

بهتر است این درمان در سنین جوانی انجام شود زیرا در این سن دندان ها هنوز در حال رشد هستند و این درمان به راحتی انجام می شود.


ارتودنسی کودکان چگونه انجام می شود؟

درمان دندان نیز شامل مراحل مختلفی است که به شرایط فرد بستگی دارد.

ارتودنسی کودکان شامل مراحلی است که با مراجعه و معاینه متخصص ارتودنسی شروع می شود.

این اقدامات شامل عکس برداری از دندان ها و رنگ، انتخاب نوع درمان (بریس)، ترمیم و تمیز کردن دندان ها، بریس ها، مراجعه منظم برای ترمیم و تعویض بریس، استفاده از الاستیک و سایر روش های درمانی می باشد.



وارنیش فلوراید چیست؟

وارنیش فلوراید نوعی ژل طلایی است که روی سطوح خشک دندان استفاده می شود تا با سفت کردن دندان ها از پوسیدگی جلوگیری کند.

از این ماده برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و تقویت دندان استفاده می شود.

جالب است بدانید وارنیش فلوراید طعمی لذیذ و بوی میوه ای دارد.

این دارو در ارتودنسی به عنوان راهی برای پیشگیری از پوسیدگی استفاده می شود.



چگونه باید از وارنیش فلوراید استفاده کرد؟

وارنیش فلوراید باید روی سطح دندان های خشک زده شود. برای استفاده از این ماده ابتدا باید دندان های خود را با مسواک و خمیر دندان مسواک بزنید. سپس با برس مخصوص خود وارنیش فلوراید را روی دندان های خشک بمالید.

کودک شما نباید حداقل تا 30 دقیقه پس از استفاده از وارنیش فلوراید چیزی بخورد یا بنوشد.



خمیر دندان مناسب برای کودکان چگونه باید باشد؟

خمیردندان مناسب برای کودکان باید دارای فلوراید پایین باشد تا از خطرات مصرف فلوراید در کودکان جلوگیری شود. همچنین باید طعم شیرین و بوی شیرینی برای کودکان داشته باشد تا آنها را به تمیز نگه داشتن دهان و دندان تشویق کند.

برای انتخاب خمیردندان مناسب برای کودکان بهتر است به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید و نظر او را در مورد آن جویا شوید.


علت سیاهی دندان در کودکان چیست؟

علت سیاه شدن دندان در کودکان می تواند به دلیل پوسیدگی دندان باشد. پوسیدگی دندان در دندان های شیری کودکان معمولاً به دلیل خوردن مواد شیرین و غذاهایی است که به دندان آسیب می رساند. مسواک نکردن و مراقبت نکردن از دندان های کودکان نیز می تواند منجر به پوسیدگی و سیاه شدن دندان ها شود.



اولین مراجعه کودک به دندانپزشک چه زمانی باید انجام شود؟

با توجه به اینکه شش ماهگی زمانی است که دندان های شیری شروع به درآوردن می کنند، اولین مراجعه به دندانپزشک باید بین 6 تا 12 ماهگی باشد. این مراجعه به دندانپزشک کودکان به بررسی سلامت دهان و دندان کودک، تشخیص مشکلات و ارائه درمان های پیشگیرانه و درمانی می پردازد. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک کودکان برای حفظ سلامت دندان های شیری و دندان های دائمی کودکان مهم است.

مراجعه به صفحه مقاله: https://drsheidaclinic.com/