تابلو فرش یکی از هنرهای منحصر به فرد ایران است که به مرور زمان جایگاه بسیار ویژه ای در بازارهای داخلی و خارجی به دست آورده است. با گذشت زمان علاوه بر فرش دستباف، نسبت فرش ماشینی در زندگی مردم افزایش یافته است.

Tàppepanel

تابلو فرش یک فرش اصیل و زیبا است، طرح فرش قسمتی برای توصیف و توضیح موضوعی خاص دارد، با مهارتی پیچیده و غیرعادی، جزئیات نرمی که در انتهای کار و هر بیننده ای در چشمان می درخشد. . چه تابلو و چه تابلو و چه فرش، مهارت و حوصله قالی ساز مثال زدنی است.


به فرش هایی که در سایزهای کوچک از 20*30 سانتی متر تا 3*2 متر بافته می شود، فرش می گویند و به فرش هایی که در سایزهای کوچکتر بافته می شوند، این محصول ارزشمند و هنرمندانه جنبه تزئینی مانند تابلو فرش روی دیوار دارد. نصب شده و تاثیر بی نظیری بر محیط زیست دارد. اگرچه فرش‌های اصیل با دست بافته می‌شوند و نمونه‌ای از هنرهای زیبای ایرانی محسوب می‌شوند، اما امروزه فرش‌های ماشینی زیادی در بازار موجود است که طرفداران خود را نیز پیدا می‌کنند. و این خاص است.

تاریخچه فرش ایران

در قرن پنجم پیش از میلاد، فرآیند ساخت قالی و قالی به یکباره تغییر کرد و قالی بافی رونق گرفت. قالی‌های باستانی مربوط به آسیای میانه و منطقه پازیریک است و با توجه به طرح‌های قالی‌ها، بافندگان از ویژگی‌های دوره هخامنشی هستند. فرش در زمان ساسانیان رواج داشت زیرا قالی معروف «بهار خسرو» به گفته مورخان بافته شده و مهم بوده و در تصاویر آن باغ گلی با نهر و پرندگان دیده می‌شده است. این فرش همان فرش «بهارستان» است که اعراب پس از شکست یزدگرد سوم که آخرین پادشاه ساسانی بود، بردند. قالی بافی در زمان حمله اعراب به مدت دو قرن از بافتن منصرف شد، اما تجمل گرایی خاندان اموی و تمایل آنان به تزئین کاخ های خود با قالی های گرانبها و زیبای ایرانی این صنعت را ادامه داد و به تدریج تغییراتی در زمینه فرش ایجاد شد. از هر نظر یکی از نمادهای واقعی ایرانی در جهان فرش است.

چه نوع قاب برای فرش مناسب است؟

تابلوهایی که به عنوان عناصر دکوراتیو شناخته می شوند اغلب به عنوان مکمل سایر اکسسوری ها در دکوراسیون عمل می کنند، انتخاب قاب برای آن ها باید به گونه ای باشد که زیبایی اثر هنری، ایمنی آن را تضمین کند و در محیط هماهنگی ایجاد کند، ثابت قدم باشید. هنگام استفاده از تخته به انتخاب قاب مناسب برای آن توجه کنید. برای تزیین دیوار باید علاوه بر دیوار، سبک دکوراسیون داخلی خانه را نیز در نظر بگیرید; معمولاً پانل نسبتاً بزرگی که بر روی دیوار در فضاهای کلاسیک نصب می شود، متشکل از نقاشی مکان ها، افراد یا اشیاء باستانی یا طبیعی است.

مهمترین عامل در جلوه و زیبایی یک تابلو فرش، انتخاب نوع قاب است. قاب مناسب فرش معمولا حاشیه پهن و گلدار است که پس از قرار دادن فرش در این نوع قاب از نظر اندازه بزرگتر به نظر می رسد و زیبایی خاصی پیدا می کند. برای جلوگیری از چسبیدن شیشه به قاب تخته فرش به این نکته توجه کنید زیرا باعث پوسیدگی و پوسیدگی تخته فرش می شود و همچنین دقت کنید که اندازه تخته را مطابق تصویر انتخاب کنید.

ویژگی های کاشی فرش دستبند

فرش دستبافت ویژگی های بسیاری دارد که ارزش هنری و قیمت آن را تغییر می دهد. ارزش هنری فرش ملیله اغلب به مواردی مانند ترکیب رنگ و میزان رنگ طبیعی استفاده شده و ظرافت و هماهنگی نقش و رنگ بستگی دارد، اما قیمت به مواد اولیه استفاده شده از جمله نوع آن بستگی دارد. از نخ و ابریشم، کیفیت بافت، اندازه و طرح. با نگاه به پشت فرش می توان تراکم بافت و ظرافت و زبری گره ها را مشخص کرد. هرچه بافت ریزتر و شانه شده تر باشد، طرح ظریف تر و در نتیجه زیبایی آن را افزایش می دهد.

مهم ترین ویژگی فرش دستباف پیچ خوردگی بافت است، زیرا فرش ها در اندازه های کوچک و با الیاف ظریف بافته می شوند، بافنده باید در این کار مهارت زیادی داشته باشد تا بدون پیچ و تاب، رج ها را از بین ببرد. بنابراین، اگر می‌خواهید فرش خوبی را شناسایی کنید، آن را بدون قاب بخرید، زیرا بسیاری از فروشندگان با قاب‌بندی، انحنای بافت را می‌پوشانند. انحنای بافت از پشت فرش قابل مشاهده است. به این ترتیب از این روش برای تشخیص جنسیت چلا و موارد اولیه استفاده می شود.

یک پتو

همانطور که از اهر برای افزایش استحکام فرش ماشینی استفاده می شود، از اهر در فرش ماشینی نیز استفاده می شود و پس از تهیه تخته سنگ همراه با چسب های صنعتی استفاده می شود.

معایب خرید فرش به شرح زیر است:

هنگام انتخاب فرش توجه داشته باشید که متناسب با نیاز، بودجه و ترجیحات شما باشد. هنگام خرید از فروشنده بخواهید تمام فرش ها را به شکل و اندازه ای که دوست دارید به شما نشان دهد یا به عبارت دیگر صفحات را ورق بزنید تا بتوانید چند فرش را انتخاب کنید که با سلیقه و ایده های بیشتری کار می کند.

> اولین قسمتی که هنگام خرید فرش باید به آن توجه کنید پشت فرش است، پشت فرش نشان می دهد که گره ها چقدر درشت یا ریز هستند. همچنین می توانید دقت شانه های ساخته شده توسط بافندگان را مشاهده کنید. با نگاهی به پشت فرش، می توان انحناهایی را در فرش مشاهده کرد. مراقب باشید فریم هیچ گونه خم فرش را نپوشاند و اگر فرش بدون قاب به شما فروخته شد با قرار دادن دو لبه فرش روی هم می توانید خم ها را ببینید.

> یکی از ویژگی های مهم فرش دستباف، شناسنامه ای است که در پشت آن بافته می شود، بنابراین اگر به دنبال یک قطعه اصلی و خاص هستید، به پشت آن نگاهی بیندازید و آن را بررسی کنید. شناسنامه او را برای اطلاع از حقیقت قضیه.

> اگر تصمیم به خرید فرش دارید، سعی کنید آن را از بافنده خودتان تهیه کنید.

> اگر مصمم به خرید قالی و فرش هستید، زمانی که بازار خلوت است خرید کنید و فرش مورد نظر خود را از مجموعه آنها انتخاب کنید، از چند فروشگاه معتبر دیدن کنید و مواد و تجهیزاتی که ارائه می دهند را در نظر بگیرید.

> یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید فرش از کادوساز باید به آن توجه کرد، پرداخت فرش است. پردازش صحیح یک هنر و مهارت است. اگر اشتباه انجام شود، ظاهر و ارزش فرش کاهش می یابد.

> برای تشخیص خمیدگی های ایجاد شده در پانل، توصیه می شود پانل بدون قاب را خریداری کنید، زیرا فریم می تواند خم ها و عیوب پانل فرش را بپوشاند و برطرف کند. پس تابلوهای بدون قاب بخرید و در صورت تمایل بعدا قاب کنید.

> فرش پرز ابریشمی گرانتر است، همچنین پرزها یا پرزهای ابریشمی آن بسیار ظریف تر و درخشان تر از نخ ها هستند و بزرگتر به نظر می رسند.