وظیفه این سیستم حذف دود از سوخت دیزل است. باید بدانید که دود تولید شده توسط دیزل ژنراتورها بسیار خطرناک و سمی است. بنابراین در سیستم اگزوز از فیلترهایی برای جلوگیری از ورود آلودگی به محیط استفاده می شود.

نحوه عملکرد اجزای اصلی ژنراتور

به طور کلی، نحوه کار اجزای اصلی در ژنراتور به شرح زیر است:

موتور

به طور کلی موتور یک منبع ورودی به ژنراتور است که اندازه آن متناسب با حداکثر خروجی ژنراتور است.

پویا

دینام بخشی از یک دیزل ژنراتور است که با نیروی محرکه مکانیکی که توسط یک موتور تامین می شود، الکتریسیته تولید می کند.

دینام که به عنوان دینام نیز شناخته می شود، بخشی از ژنراتور است که خروجی الکتریکی را از ورودی مکانیکی یک موتور تولید می کند. این شامل مجموعه ای از قطعات ثابت و متحرک است که در یک محفظه محصور شده اند. این اجزا با هم کار می کنند تا حرکت نسبی میدان های مغناطیسی و الکتریکی را ایجاد کنند که به نوبه خود الکتریسیته تولید می کنند. اجزای ژنراتور عبارتند از:

استاتور

این جزء ثابت است و شامل مجموعه ای از هادی های الکتریکی است که بر روی یک هسته آهنی پیچیده شده اند.

روتور یا چرخ دنده

روتور نوعی میدان مغناطیسی ایجاد می کند که در اطراف استاتور حرکت می کند که باعث ایجاد اختلاف ولتاژ بین سیم پیچ های آن می شود. این جریان متناوب خروجی ژنراتور را تولید می کند.

این یک جسم متحرک است که باعث می شود میدان مغناطیسی در سه جهت بچرخد:

توسط القایی: به عنوان دینام بدون جاروبک شناخته می شود و معمولاً در ژنراتورهای بزرگ استفاده می شود.

با آهنرباهای دائمی: این مورد در واحدهای ترانسفورماتور کوچک رایج است.

استفاده از استارت: استارت یک منبع جریان مستقیم (DC) کوچک است که روتور را از طریق چندین حلقه کشویی و برس تغذیه می کند.

سیستم سوخت

مخزن سوخت معمولاً ظرفیت کافی برای کارکردن ژنراتور را برای 6-8 ساعت دارد. در مورد ژنراتورهای کوچک، مخزن سوخت بخشی از پایه لغزش ژنراتور است یا در بالای قاب ژنراتور نصب شده است.

ویژگی های رایج سیستم های سوخت رسانی عبارتند از:

اتصال مخزن سوخت به خطوط موتور: خط تامین سوخت از باک به موتور و خط برگشت سوخت از موتور به باک.

لوله تهویه مخزن سوخت: مخزن سوخت دارای یک لوله دریچه برای جلوگیری از ایجاد فشار یا خلاء در هنگام پر کردن و تخلیه باک است. هنگام پر کردن مخزن سوخت از تماس با فلز خودداری کنید تا از جرقه جلوگیری شود.

اتصال سرریز بین مخزن سوخت و لوله تخلیه: این امر برای جلوگیری از سرریز شدن در هنگام پر کردن باک ضروری است.

پمپ سوخت: این پمپ سوخت را از مخزن ذخیره اصلی به مخزن روزانه پمپ می کند. عملکرد پمپ بنزین معمولاً برقی است.

جداکننده آب سوخت / فیلتر سوخت: این فیلتر آب و مواد خارجی را از سوخت مایع جدا می کند و از دیگر اجزای ژنراتور در برابر خوردگی و آلودگی محافظت می کند.

تزریق سوخت: مقدار مورد نیاز سوخت را به محفظه احتراق موتور تزریق می کند.

تنظیم کننده ولتاژ

همانطور که از نام آن پیداست، این قطعه ولتاژ خروجی ژنراتور را تنظیم می کند. سپس مکانیسم هر جزء درگیر در فرآیند تنظیم ولتاژ چرخه ای توضیح داده می شود:

ولتاژ AC را به جریان DC تبدیل می کند

یک تنظیم کننده ولتاژ بخش کوچکی از ولتاژ AC ژنراتور را می گیرد و آن را به DC تبدیل می کند. سپس یک جریان مستقیم را به مجموعه ای از سیم پیچ های ثانویه به نام سیم پیچ های تحریک کننده می فرستد.

سیم پیچ درایو (جریان DC را به جریان متناوب تبدیل می کند)

سیم‌پیچ‌های محرک اکنون مانند سیم‌پیچ‌های اصلی استاتور عمل می‌کنند و مقدار کمی جریان متناوب تولید می‌کنند. سیم پیچ کششی به واحدی به نام یکسو کننده دوار متصل می شود.

یکسو کننده های دوار (تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم)

این یکسو کننده ها جریان AC تولید شده توسط سیم پیچ را یکسو کرده و آن را به جریان DC تبدیل می کنند. جریان DC به روتور یا آرمیچر برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی علاوه بر میدان مغناطیسی دوار روتور عرضه می شود.

روتور یا آرمیچر (تبدیل جریان DC به ولتاژ AC روتور)

آرمیچر اکنون ولتاژ AC بالایی را به سیم‌پیچ‌های استاتور می‌رساند که ژنراتور اکنون به عنوان ولتاژ خروجی AC بالا ارائه می‌کند.

این چرخه تا زمانی ادامه می یابد که ژنراتور شروع به تولید ولتاژ خروجی معادل حداکثر توان عملیاتی خود کند. با افزایش توان ژنراتور، تنظیم کننده ولتاژ جریان مستقیم کمتری تولید می کند.

هنگامی که ژنراتور به ظرفیت کامل خود می رسد، یعنی تنظیم کننده ولتاژ به موقعیت تعادل خود می رسد، جریان مستقیم کافی برای خروجی دستگاه تولید می کند.

سیستم خنک کننده

استفاده مکرر و مداوم از دستگاه باعث بالا رفتن دمای اجزای مختلف می شود. شما باید یک سیستم خنک کننده و تهویه داشته باشید تا گرمای تولید شده در این فرآیند را از بین ببرید.

آب شیرین گاهی اوقات به عنوان یک وسیله خنک کننده برای تجهیزات استفاده می شود، اما استفاده از آن به طور کلی محدود به شرایط خاصی است، از جمله تجهیزات کوچک یا واحدهای بزرگ بیش از 2250 کیلو وات.

هیدروژن گاهی اوقات به عنوان خنک کننده برای سیم پیچ های استاتور واحدهای بزرگ ژنراتور استفاده می شود زیرا در جذب گرما کارآمدتر از خنک کننده های دیگر است. هیدروژن گرما را از ژنراتور خارج می کند و آن را از طریق یک مبدل حرارتی به مدار خنک کننده ثانویه منتقل می کند که شامل آب معدنی به عنوان خنک کننده است.

به همین دلیل است که ژنراتورهای بسیار بزرگ و نیروگاه های کوچک اغلب برج های خنک کننده بزرگی در کنار خود دارند.

در سایر کاربردهای مسکونی و صنعتی، رادیاتورها و فن های معمولی روی ژنراتور نصب می شوند و به عنوان سیستم خنک کننده اولیه عمل می کنند.

نظام اخراج

دود خروجی از یک ژنراتور درست مانند اگزوز هر موتور دیزلی یا بنزینی دیگر است و حاوی مواد شیمیایی سمی است که باید به درستی با آنها کار کرد. بنابراین نصب سیستم اگزوز مناسب برای حذف گازهای خروجی ضروری است.

لوله اگزوز معمولا از چدن، فرفورژه یا فولاد ساخته شده است، باید مستقل باشد و توسط موتور ژنراتور پشتیبانی نشود. برای کاهش لرزش و جلوگیری از آسیب به سیستم اگزوز ژنراتور، لوله اگزوز معمولا با یک کانکتور انعطاف پذیر به موتور متصل می شود. زهکش به بیرون ختم می شود و از طریق درها، پنجره ها و دیگر منافذ وارد خانه یا ساختمان می شود.

لطفاً توجه داشته باشید که باید اطمینان حاصل کنید که اگزوز ژنراتور به وسایل دیگر متصل نیست.

سیستم روغن کاری

از آنجایی که موتور ژنراتور دارای قطعات متحرک است، برای اطمینان از طول عمر و عملکرد بدون مشکل برای مدت طولانی، نیاز به روغن کاری دارد. موتور ژنراتور توسط روغن ذخیره شده در پمپ روغن کاری می شود. سطح روغن روانکار باید هر 8 ساعت کارکرد ژنراتور بررسی شود، همچنین نشتی روانکار و روغن روانکار باید هر 500 ساعت کارکرد ژنراتور تعویض شود.

شارژر باطری

استارت با باتری کار می کند. شارژر باتری با تامین ولتاژ شناور صحیح باتری ژنراتور را شارژ نگه می دارد.

اگر ولتاژ شناور خیلی کم باشد، باتری بدون شارژ باقی می ماند.

اگر بیش از حد بالا باشد، عمر باتری را کاهش می دهد.

شارژرهای باتری معمولا از فولاد ضد زنگ برای جلوگیری از خوردگی ساخته می شوند. آنها همچنین کاملاً کاربردی هستند و نیازی به پیکربندی یا تغییر ندارند.

صفحه کنترل

این رابط کاربری ژنراتور است و شامل مقرراتی برای سوکت ها و کنترل ها می شود. سازندگان مختلف ویژگی های مختلفی را در کنترل پنل دستگاه های خود ارائه می دهند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

راه اندازی و توقف برق

پانل های اولیه در هنگام قطع برق و زمانی که به برق نیاز نیست خاموش و روشن می شوند.

گیج موتور

گیج های مختلف پارامترهای مهمی مانند فشار روغن، دمای مایع خنک کننده، ظرفیت باتری، سرعت موتور و زمان کارکرد را نشان می دهند. اندازه گیری و نظارت مستمر این پارامترها تضمین می کند که ژنراتور زمانی که هر یک از این پارامترها از سطح آستانه فراتر رود خاموش می شود.

متر ژنراتور

کنترل پنل همچنین برای اندازه گیری جریان خروجی، ولتاژ و فرکانس مجهز شده است.

مونتاژ یا قاب اصلی

همه ژنراتورها، قابل حمل یا ثابت، دارای محفظه هایی هستند که ساختار اولیه را فراهم می کنند. این چارچوب همچنین اجازه می دهد تا محصول مبتنی بر امنیت باشد.