چه غذایی برای زخم پای دیابتی خوب است؟


What foods are good for diabetic foot ulcers

رژیم غذایی تاثیر به سزایی در پیشگیری از ابتلا به دیابت و پیشگیری از ابتلا به زخم های دیابتی دارد. با این حال در صورتی که رژیم غذایی کنترل نشود و سبک زندگی نا مناسب باشد، افراد در معرض خطر به این بیماری ها مبتلا می شوند. از آن جا که ابتلا به زخم پای دیابتی ایجاد آسیب و عوارض زیادی می کند، درمان آن نیز به صورت خانگی امکان پذیر نیست. به عبارتی زمانی که شخص مبتلا به زخم پای دیابتی می شود درمان وی زمان بر خواهد بود و به سادگی امکان پذیر نیست. اما وجود یک رژیم غذایی می تواند بسیار کمک کننده باشد. در این محتوا قصد داریم به مواد غذایی و رژیم مناسب برای بهبود زخم پای دیابتی بپردازیم.

زخم پای دیابتی چیست؟


ابتدا به این می پردازیم که زخم پای دیابتی چیست؟ زخم پای دیابت نوعی زخم باز است که معمولا در قسمت پایین پا ایجاد می شود. به دلیل این که فرد مبتلا دچار نوروپاتی حسی در اندام پا می شود، متوجه آسیب وارده نمی گردد. هر فردی که مبتلا به دیابت باشد، ممکن است به زخم پا دچار گردد. مردان مسن بیشتر از سایر اقشار جامعه ی دیابتی ها در معرض ابتلا به زخم های دیابتی و البته زخم پا هستند. همچنین افرادی که از انسولین استفاده می کنند نیز در معرض خطر ابتلا هستند. داشتن اضافه وزن، مصرف الکل و مصرف تنباکو نیز از دیگر موارد موثر در ایجاد زخم پای دیابت هستند. همچنین بیماران عروقی در هنگام ابتلا به این زخم ها آسیب پذیری بیشتری دارند. چرا که توانایی بدن برای بهبود زخم ها کاهش پیدا می کند. این امر ممکن است خطر ابتلا به عفونت را در این بیماران افزایش دهد و روند بهبودی را به تاخیر اندازد.

رژیم مناسب برای بیماران دیابتی


تغذیه در واقع نقش مهم و کمک کننده ای در پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی دارد. یک رژیم غذایی ضعیف می تواند منجر به تغییر عملکرد سیستم ایمنی، سوء تغذیه و کنترل ضعیف قند خون شود. این موارد همگی از عوامل خطر زا برای بهبودی مناسب هستند. سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی می توانند سنتز کلاژن را مختل کنند، التهاب را طولانی تر کنند، فاگوسیتوز را کاهش دهند که این امر باعث اختلال در عملکرد سلول های B و T می شود و استحکام بافت پوست را کاهش می دهد. هنگامی که بیمار زخمی داشته باشد، دستیابی به وزن ایده آل و بدن سالم و حفظ آن می تواند به بهبود حداکثری زخم کمک کند. زیرا چاقی می تواند بر کنترل قند خون تأثیر منفی بگذارد. اغلب فقط از دست دادن وزن اضافی می تواند به کنترل گلوکز و به نوبه خود به بهبود زخم کمک کند.

از آن جا که گلوکز خون بالا می تواند منجر به نقص عملکرد گلبول های سفید خون شود، ممکن است زخم پای دیابتی را مستعد عفونت کند. همچنین می تواند بر ایجاد مولکول های التهابی تأثیر بگذارد، با سنتز کلاژن تداخل کند و مورفولوژی سلولی را تغییر دهد. انتخاب رژیم غذایی و چگونگی پیگیری آن، از جمله زمان و محتوای کربوهیدرات وعده های غذایی و میان وعده ها، می تواند بر کنترل قند خون تأثیر بگذارد. هر شکلی از کربوهیدرات زمانی که بیش از حد مصرف شود (از جمله غلات کامل و نه فقط قندهای ساده) می تواند بر میزان قند خون تأثیر بگذارد، بنابراین کنترل سهم تمام کربوهیدرات ها مهم است. انتخاب نان و غلات سبوس دار، به جای غلات تصفیه شده، فیبر، ویتامین ها و سایر مواد معدنی از موارد مهم در رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت و به خصوص مبتلایان به زخم های دیابتی هستند.

غذاهای مفید برای بهبود زخم پای دیابتی


همان طور که در قسمت قبل گفتیم، مصرف مواد معدنی و فیبر ها در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت بسیار مهم است. به علاوه بسیاری از ریز مغذی ها در بهبود زخم پای دیابت نقش دارند. از جمله ویتامین های A و C، منیزیم، مس و روی. میوه ی گریپ فروت که دارای HMB است، سرعت تجزیه ی عضلات را کاهش می دهد و با افزایش سنتز پروتئین به تولید بافت جدید کمک می کند. این نکته شایسته ی ذکر است که هر بیمار باید روزانه مقادیر مرجع رژیم غذایی برای ویتامین ها و مواد معدنی و ریز مغذی ها را رعایت کند. این مقدار مرجع توسط پزشک متخصص و پزشک تغذیه مشخص می شود.

https://nilsar.com/i-20062/%DA%86%D9%87-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F