از قدیم الایام تا کنون رعایت بهداشت فردی امری مهم و ضروری است که هر فردی ناخودآگاه و خود به خود هر روز با مشکلات سلامتی و شخصی مواجه می شود که باید بعد از یک روز پرمشغله و پرمشغله به بهداشت فردی نیز توجه کنیم. مثلاً دست و صورت خود را بشویید، ناخن های دست و پا را کوتاه کنید و خیلی چیزهای دیگر. شاید در اطرافتان فردی را دیده باشید که همیشه دستانش را چند بار در روز می شویند یا چند بار در روز دوش می گیرند.

فکر نمی کنید وسواس خسته کننده است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است اما نباید وسواس کرد. در واقع با وجود وسواس، مزاحم خود فرد و اطرافیانش می شود. بنابراین می توان گفت وسواس نوعی بیماری روانی و روحی است که نه تنها کمکی به حفظ نظافت نمی کند، بلکه باعث دوری از نظافت واقعی می شود. به نظر شما چرا بهداشت فردی مهم است؟ چرا باید بهداشت فردی را رعایت کرد؟ مزایای بهداشت فردی چیست؟ اگر به دنبال پاسخ برای چنین سوالاتی هستید، توصیه می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.


چرا باید اصول بهداشت فردی را رعایت کنیم؟

ما می دانیم که چندین سال است که یک بیماری کرونا در سراسر جهان وجود دارد، که نظافت فقط حفظ ظاهر و زیبایی نبود. در واقع با تمرکز بر نظافت در این دوران، علاوه بر ظاهری آراسته و خوشبو، توانستیم سلامت بدن خود را نیز تضمین کنیم. به عبارت دیگر، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا، کارهای زیادی از جمله شستن مرتب دست‌ها، مسواک زدن، تمیز کردن ناخالصی‌های پوست و ... انجام داده‌ایم. ما 19 را انجام دادیم. البته واضح است که همیشه باید بهداشت فردی را رعایت کنیم. بنابراین از جمله دلایل اهمیت رعایت بهداشت فردی می توان به سلامت بدن و زیبایی آن اشاره کرد.


بهداشت دهان و دندان چگونه رعایت می شود؟

از دوران کودکی و مدرسه به ما یاد داده اند که روزی 3 بار مسواک بزنیم. بعد از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان نسبتا نرم استفاده کنید. همانطور که می دانید باقی ماندن غذا روی دندان ها می تواند باعث ایجاد حفره و آسیب شود. نوشیدن شیرینی ها، مواد قندی و نوشابه ها روی دندان ها متمرکز شده و به مرور زمان آنها را از بین می برد و متلاشی می کند. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از مصرف نوشابه و قندهای غیر طبیعی خودداری کنید. همچنین می توانید برای حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان از لبنیات استفاده کنید. پس می توان گفت بعد از هر وعده غذایی مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و آب نمک را فراموش نکنید.



چرا باید سلامت پوست مهم باشد؟

پوست یکی از مهم ترین بخش های زیبایی فردی است که مراقبت از آن پوستی شفاف و سالم به شما می بخشد و اعتماد به نفس شما را دو چندان می کند. پوست انسان روغنی است. معمولی یا خشک. اگر پوستتان چرب است باید مراقب رژیم غذایی خود باشید. خوردن غذاهای چرب و فست فود می تواند به طور مستقیم بر سلامت پوست تاثیر بگذارد. اگر پوست خشک است، روغن نارگیل از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون استفاده کنید و صورت خود را دو بار در روز (صبح و شب) با کرم و کف بشویید.

بنابراین توصیه می کنیم به بهداشت پوست خود توجه کنید و تمام گرد و غبار را از روی پوست خود پاک کنید تا به پوست آسیب نرسانید.



چرا مراقب بهداشت مو باشیم؟

نکته دیگری که در بهداشت فردی قابل توجه است، بهداشت مو است. به عنوان مثال کوتاه کردن مو هر 6 ماه یکبار می تواند سلامت موهای شما را تضمین کند. به عنوان مثال، می توانید با کوتاه کردن منظم موهای خود در زمان های خاص از موخوره جلوگیری کنید یا با شستن صحیح موها می توانید از شوره سر جلوگیری کنید و چربی پوست سر خود را پاک کنید. شما همچنین می توانید از طریق عواملی مانند تغذیه مناسب، سیگار نکشیدن، استفاده کمتر از اتو و سشوار و موارد دیگر از ریزش و آسیب مو جلوگیری کنید.



مزایای سلامت شخصی

از عفونت های انگلی و ویروسی جلوگیری می شود.

o رعایت بهداشت فردی می تواند به افزایش عزت نفس فرد کمک کند.

o رژیم غذایی و برنامه غذایی مناسب می تواند از اضافه وزن، چاقی و بیماری های گوارشی جلوگیری کند.

o با بررسی بهداشت فردی می توان ظاهر و زیبایی فردی را دو چندان کرد. به عنوان مثال فردی با ناخن های کوتاه، موهای آراسته و تمیز و لباس های تمیز می توانست علاوه بر ظاهر خود، بهداشت فردی را نیز کنترل کند.



چگونه بهداشت فردی را رعایت کنیم؟

شستن دست ها قبل و بعد از غذا را فراموش نکنید.

حداقل 2 یا 3 بار در روز از دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید.

o به طور همزمان لباس مخصوصاً لباس زیر را عوض کنید.

برای جلوگیری از حساسیت پوستی از لباس های نخی استفاده کنید.

o حداقل دو بار در هفته دوش بگیرید و بدن و موهای خود را کاملا بشویید.

با دستمال مرطوب و آب صورت خود را از آلودگی و آرایش پاک کنید.

o سعی کنید در طول روز فعال باشید و فعالیت های ورزشی را در برنامه زندگی خود بگنجانید.

o یکی از راه های ایجاد اختلال در دستگاه گوارش، مصرف غذاهای آماده و چرب است. تا حد امکان از خوردن این گونه غذاها خودداری کنید.
بیشتر بخوانید: https://bazaar-baz.com/product-category/%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%88-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa/%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d8%af%db%8c/page/2