ساختمان‌های فرهنگی مانند آمفی‌تئاتر روز به روز در حال افزایش هستند و موضوعات گفتگو با پیشرفت علم و فناوری افزایش می‌یابد. از طرفی مدیریت ساخت و طراحی آمفی تئاتر بسیار حساس است زیرا جدا از صرف زمان و هزینه زیاد، پس از اتمام ساخت نمی توان آن را تغییر داد مگر اینکه هزینه ها چندین بار حفظ شود. در مورد بازسازی سپس سعی کردیم استانداردهای طراحی داخلی سالن آمفی تئاتر را به طور کامل بررسی کنیم.

طراحی آمفی تئاتر چیست؟

اصل ایجاد تئاتر به معنای ایجاد یک مکان مناسب برای گوش دادن به سخنرانانی است که در حال سخنرانی هستند و همچنین یک دید کامل برای همه افراد حاضر در سالن. از طرفی در برنامه ریزی ساخت و ساز، سیستم امنیتی و نظارتی باید پروژه های مختلف و مکان های متفاوتی برای ورزشگاه در نظر گرفته شود که به آن می پردازیم.

با فرض فضای ورودی تئاتر، محوطه یا محوطه انتظار، قسمت خدمات، خدمات پشتی، نور و اتاق فرمان، محل نشستن تماشاگران، اتاق های استراحت، دکوراسیون سالن و غیره، معیارها و استانداردهای طراحی. بغرنج به همین دلیل یکی از سخت ترین پروژه های عمرانی محسوب می شود.

قبل از توضیح قوانین، استانداردها و اصول طراحی آمفی تئاتر، خوب است بدانید که سالن های آمفی تئاتر برای ساختمان های تجاری و اداری نیستند. امروزه در ایده های طراحی ویلا، سالن آمفی تئاتر، سالن کنگره یا کنفرانس نیز در نظر گرفته می شود. در مرحله بعد کیفیت آمفی تئاتر را بررسی می کنیم

استانداردها و مقررات طراحی سالن آمفی تئاتر

قبل از بررسی استانداردهای قسمت های مختلف آمفی تئاتر، ابتدا باید با قسمت های مختلف آن در طراحی معماری آشنا شوید. هر آمفی تئاتر معمولاً از بخش های زیر تشکیل شده است:

1- پذیرایی که شامل ورودی، کنترل بلیط، سالن انتظار یا لابی و ... می باشد.

2-سالن با سالن اصلی

3- سن که شامل بخش هایی مانند سن اجرای اصلی، صحنه، استودیوی تمرین، استودیو ضبط و انبار می باشد.

هر کدام از این قسمت های آمفی تئاتر استانداردهای طراحی خاص خود را دارند. در زیر سعی می کنیم استانداردهایی را که برای هر بخش اعمال می شود به طور کامل توضیح دهیم.

استانداردهای ظرفیت جایگاه:

هنگام ساخت و طراحی داخلی تئاتر، باید توانایی های مخاطب و همچنین سن اجرا را در نظر بگیرید. حداکثر پتانسیلی که می توان برای این قسمت ها ارزیابی کرد، شکل سازه، موانع صوتی و بصری، نوع دید بینندگان و شنوندگان یا به عبارتی خط دید، اندازه و شکل صحنه یا اجرا است. مرحله، و. تراکم ترافیک بسته به نوع کاربری و کاربری آمفی تئاتر بستگی دارد. بنابراین، استاندارد از این نظر را نمی توان با مقادیر خاصی تعریف کرد.

• اندازه کنج سالن اصلی بر حسب سن:

در ساخت سالن آمفی تئاتر باید دقت کرد که ردیف اول با توجه به شکل و فرم کلی طرح زاویه 110 درجه داشته باشد ولی از آن فراتر رود مجاز نیست. ردیف وسط باید زاویه 60 درجه و ردیف آخر حداقل 30 درجه زاویه داشته باشد.

این زوایا فاصله بین هر خط و والد آن را تعیین می کند. مثلاً با توجه به شرایط سالن آمفی تئاتر، ردیف اول باید حداقل 3 متر با مخاطب فاصله داشته باشد. عمق سکو باید بین 4 تا 6 متر باشد.

• استانداردهای کابل خط آمفی تئاتر:

شرکتی که یک سالن آمفی تئاتر می سازد باید مراقب باشد که حداکثر 16 صندلی در هر راهرو اجازه دهد، مگر اینکه درهای خروجی جانبی در هر 3 یا 4 راهرو وجود داشته باشد. در این صورت می توان تعداد صندلی های هر ردیف سالن را به 25 صندلی افزایش داد.

آمفی تئاتر استکوهاستاندارد:

با توجه به دکوراسیون معمول اتاق آمفی تئاتر، ارتفاع صندلی ها و ردیف ها باید 10-12 سانتی متر باشد. صندلی های دارای کف تاشو باید دارای پشتی 75 سانتی متری باشند. برای اینکه فضای کافی برای عبور و مرور افراد در اتاق فراهم شود، باید بین هر ردیف 40 سانتی‌متر فاصله گذاشته شود و 20 سانتی‌متر دیگر نیز باید در نظر گرفته شود، زیرا کف صندلی در هنگام قرار دادن فضا را اشغال می‌کند. به صورت عمودی عرض هر صندلی باید بین 18 تا 24 سانتی متر باشد.

• ابعاد استاندارد اتاق آمفی تئاتر:

بر اساس طراحی مدرن سالن های آمفی تئاتر، برای هر 200 صندلی باید 270 متر مربع مساحت داشته باشید. این مقدار برای 150 صندلی 190 متر مربع و برای 75 صندلی 125 متر مربع است.

• چیدمان استاندارد صندلی های آمفی تئاتر:

امروزه با توجه به استانداردهای طراحی آمفی تئاتر کلاسیک، مدرن و لوکس، ۲ شکل رایج برای چیدمان صندلی ها و در نتیجه شکل و فرم کلی فضای داخلی وجود دارد.

1- سیستم چند راهرو:

در این نوع چیدمان برای هر ردیف 14 تا 16 صندلی بررسی می شود و هر دو انتهای ردیف می تواند به راهرو برسد. اما اگر راهرو فقط در یک طرف پیدا شود، تعداد صندلی ها 7 تا 8 خواهد بود.

2- طرح صندلی قاره ای:

این نوع چیدمان به صورت قاره ای یا در مرکزیت یافتن صندلی در قسمت میانی انجام می شود و بر خلاف چیدمان قبلی تعداد صندلی ها در هر ردیف محدودیتی ندارد. با توجه به استانداردهای طراحی آمفی تئاتر و سیستم صندلی قاره ای، با افزایش فاصله بین هر ردیف و طول راهروها و افزایش درب های خروجی می توان فضای بیشتری برای سازماندهی ایجاد کرد. در این روش برای هر نفر در جلوی هر صندلی فضایی 0.7 متر مربع در نظر گرفته می شود تا فضای کافی برای حرکت داشته باشد و فضای نشیمن کافی داشته باشد.

• استانداردهای طراحی آمفی تئاتر ساختمان:

در طراحی دکوراسیون سالن آمفی تئاتر (در مورد تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی بیشتر توضیح دهید) باید اصول و استانداردهایی در نظر گرفته شود. ردیف های میانی باید 14 تا 16 صندلی داشته باشند، مگر اینکه خروجی جانبی وجود داشته باشد.

فاصله تونل های کناری باید 150 تا 180 سانتی متر باشد و اگر ورزشگاه بزرگ است، 180 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. طول تونل مرکزی باید 120 سانتی متر باشد. طبق استاندارد باید برای هر 6 ردیف در و خروجی قرار داد که بزرگترین خروجی بین ردیف هاست. درهای تئاتر و اتاق های خروجی باید به سمت بیرون باز شوند.

• شیب در استاندارد طراحی آمفی تئاتر:

برای طراحی سالن آمفی تئاتر باید به شیب کلی توجه ویژه ای شود تا همه افراد حاضر در سالن بتوانند به راحتی به پایین سن نگاه کنند. برای سهولت کار باید قد هر فرد حاضر در سالن نسبت به سطح صحنه یا سکوی اجرا 12 سانتی متر در نظر گرفته شود. شیب کل سالن باید حداقل 10 درصد باشد و در صورت نیاز به شیب بیشتر باید مرحله به مرحله انجام شود.

استانداردهای سقف تئاتر:

دکوراسیون داخلی و زیبایی سالن آمفی تئاتر بسیار مهم است. طبق اصول طراحی آمفی تئاتر، اگر سقف کاذب یا کناف باشد، ضخامت سقف مهم است. اگر سازه آمفی تئاتر بتنی باشد ضخامت سقف 18/1 متر و اگر سازه از نوع فولادی باشد ضخامت سقف 2/1 متر باشد.

اگر عرض آمفی تئاتر را 20 متر فرض کنیم، برای سازه فولادی استاندارد ضخامت سقف سالن آمفی تئاتر 1 متر و برای سازه بتنی 1.1 متر خواهد بود. به علاوه طراحی سقف کاذب و انحنای آن باید به گونه ای باشد که به پخش یکنواخت صدا کمک کند.

• ابعاد فضایی:

با توجه به طراحی زمین بازی، هنگام طراحی یک فضای اداری، تجاری یا آپارتمانی، حجم اتاق باید بر اساس نحوه صدا و صدای آن تعیین شود. به طور کلی فضای مناسب برای هر مخاطب حدود 4-5 متر مکعب و فضای اپرا 6-8 متر مکعب است.

مکان ویژه افراد دارای معلولیت:

در مرحله طراحی یک سالن آمفی تئاتر، موقعیت افراد معلول باید به عنوان یک جزء ویژه غیر اولیه در نظر گرفته شود. این مکان ها در ابتدا و انتهای آن قرار دارند.

• استانداردهای طراحی متناسب با سن برای دفاتر:

طبق قوانین طراحی آمفی تئاتر، قسمت ویژه ای برای فضای خدماتی پشت سن در نظر گرفته شده است که شامل قسمت ها و اتاق های مختلفی است که هر کدام سطح طراحی خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی این بخش ها می پردازیم:

1- رختکن:

نظارت بر اجرای پروژه های عمرانی و نهادهای فرهنگی مانند آخارا چالش های خاص خود را دارد و ترکیبی از عوامل مختلف است. در میدان رختکن، جدا از اندازه کافی، باید به حریم خصوصی نیز احترام بگذارد. مثلاً برای هر نفر 5 متر مربع فضا در نظر گرفته شود و برای 6 نفر با 8 لباس 48 متر مربع فضا لازم است، کمد لباسی با فضای 5.7 متر مربع نیز باید در برنامه ریزی در نظر گرفته شود.

2- اتاق گریم:

هنرمندان آرایش به فضایی نیاز دارند که مناسب سن باشد، اما سر و صدا وارد آن نمی شود. از طرفی نورپردازی اتاق آرایش باید با نورپردازی حرفه ای جایگزین شود.

3- اتاق نور و صدا:

طبق استانداردهای طراحی آمفی تئاتر، اتاق نور و صدا باید کاملاً به فضای اجرا یا سن احترام بگذارد، به همین دلیل در پشت سالن و در ارتفاع مناسبی مانند اتاق تجهیزات قرار می گیرد. برای نورپردازی با 4 دستگاه حداقل 6 متر مربع فضا و برای ضبط صدا با دستگاه های ضبط صدا باید 5 متر مربع در نظر گرفته شود. نردبان ارتباطی و فضای ذخیره سازی 12 متر مربع نیز مورد نیاز است.

4. خانه کارگردان:

طبق استانداردهای طراحی سالن آمفی تئاتر، این قسمت باید نزدیک به سن باشد تا بتوان به صورت مستقیم اما مخفیانه با بزرگسالان سفارشات را اجرا کرد. ابعاد این فضا باید حداقل 9 متر مربع باشد.

5 - باند سال;

مکان مخصوص گروه که سرپرست مستقیماً بر همه افراد نظارت دارد و هیچ صدایی مجاز نیست. مساحت این اتاق برای نگهداری آلات موسیقی نباید کمتر از 4 متر مربع باشد و مساحت کل اتاقی که برای اسکان افراد و تمرین در نظر گرفته شده است باید 16 متر مربع باشد.

6- توالت:

این مکان برای بقیه افراد گروه یا افرادی است که به دلیل سن اجرا داشته اند. این فضا باید حداقل 8 مبل و یک میز داشته باشد. بنابراین در صورت وجود یک گروه 16 نفره حداقل مساحت اتاق استراحت باید 40 متر مربع باشد.

7- اتاق یادگیری و مطالعه:

بسته به نوع اجرا در سالن آمفی تئاتر باید اتاق مخصوصی را برای تمرین و کلاس در نظر بگیرید که برای 20 نفر حدود 42 متر مربع نیاز دارد.

8- اتاق مصاحبه ویژه:

با توجه به طراحی آمفی تئاتر، این اتاق باید برای یک میز کنفرانس بزرگ حداقل 16 متر مربع و 10 صندلی مناسب باشد.

9- عمار اوتاگی:

این بخش یکی از مهم ترین اتاق های آمفی تئاتر است که آرشیو جلسات و اجراهای مختلف در آن نگهداری می شود. مساحت اتاق ثبت 16 متر مربع، اتاق مدیریت اسناد 9 متر مربع و اتاق مرکز اسناد 20 متر مربع است.

10- اتاق حسابداری و بایگانی:

در استانداردهای پروژه تئاتر آمده است که باید 16 متر مربع برای اتاق صورتحساب و 5 متر مربع برای قسمت انبار در نظر گرفته شود. مرکز محاسبات نیز به 16 متر مربع فضا نیاز دارد.

11 - اتاق ریاست جمهوری:

مدیریت عرصه باید دارای اتاقی به مساحت حداقل 35 متر مربع مناسب برای جلسات و فضای کاری با فضای اداری باشد.

• استانداردهای طراحی برای ورودی سالن آمفی تئاتر یا دفتر فروش بلیط:

مجلل ترین خانه های دنیا دارای آمفی تئاتر، سالن اجتماعات و کنفرانس هستند و فضای ورودی باید به گونه ای طراحی شود که مردم هنگام تهیه بلیط برای صف و ورود به سالن دچار مشکل نشوند. طبق استاندارد سیستم ساختمان برای هر 6 نفر باید 1 متر مربع فضا وجود داشته باشد و اگر حالت مستقیم داشته باشند برای هر 4 نفر حدود 1.87 متر فضا لازم است. اگر ظرفیت سالن آمفی تئاتر بیش از 1200 نفر باشد، مساحت ورودی یا فروش بلیط باید 240 متر مربع باشد.

• استانداردهای طراحی اتاق انتظار یا لابی:

در طراحی یک منطقه مسکونی، آسایش مردم از همه مهمتر است و باید برای زمین بازی نیز در نظر گرفته شود. طبق استانداردهای طراحی ورزشگاه، هر نفر باید حدود نیم متر فضا داشته باشد، بنابراین برای 200 نفر باید مساحت 200 متر مربع را در نظر بگیرید.

بار، رستوران یا سالن غذاخوری؛

یک آمفی تئاتر مدرن، مجلل و پرآذین حداقل یک کافه، رستوران یا اتاق غذاخوری دارد. در طراحی اتاق آمفی تئاتر مجلل، هر میز 4 نفره باید 7.65 متر مربع مساحت داشته باشد. پس اگر 100 نفر را فرض کنیم نیاز است. در زمان استراحت نوشیدنی یا غذا بخورید. 24 میز با 4 صندلی، یعنی تقریبا. 180 متر مربع. فضای مورد نیاز آشپزخانه باید حدود 30 متر مربع باشد و فضای فروش یا پیشخوان نیز در نظر گرفته شود.

• استانداردهای طراحی برای توالت های تئاتر:

در طراحی سالن کنفرانس مجلل باید قسمت خاصی از سرویس بهداشتی را در نظر گرفت و علاوه بر حمام اختصاصی، بهداشت را نیز در نظر گرفت. هر سرویس بهداشتی به فضایی حداقل 3 متر مربع نیاز دارد که با توجه به ظرفیت سالن مناسب در نظر گرفته می شود.

استانداردهای پارکینگ آمفی تئاتر:

هر جایگاه به یک پارکینگ اختصاصی نیاز دارد. بستگی به اندازه و ظرفیت دارد اگر می‌خواهید 42 خودرو را ذخیره کنید، باید حداقل مساحت 750 متر مربع را در نظر بگیرید و اگر این فضا زیر زمین ساخته شده باشد. پله ها و رمپ های مناسب باید در نقشه معماری گنجانده شود.