ویلا خانه ای منحصر به فرد و راحت است که در محیطی طبیعی دور از شهر واقع شده است، ظاهر آن در طول زمان تغییر کرده و سپس مکان آنها به خانه های شهری یا حتی خانه های شهری در محیط باغ منتقل شده است.

وقتی از برنامه ریزی شهری صحبت می کنید، هم به معنای طراحی و ساخت نمای بیرونی، طراحی داخلی، طراحی محوطه و منظره و ترکیبی از اینها برای ایجاد محیطی برای آرامش و آسایش است.

چه عواملی در طراحی یک ویلا موثر است؟ انواع الگوهای طراحی و ویژگی های آنها چیست؟ در طراحی نما و منظر به چه نکاتی باید توجه کرد و تقسیم بندی فضا چگونه است؟

عوامل مهم در طراحی ویلا

اولین و مهمترین عامل در برنامه ریزی ویلا موقعیت مکانی سایت است، انتخاب این مکان به نیاز، امکانات و دسترسی سوپرمارکت ها، مراکز درمانی و ... و مدت زمان اقامت شما در ویلا بستگی دارد. .

از آنجایی که ویلاها برای تجربه زندگی بهتر طراحی شده اند، میزان نور طبیعی وارد شده و میزان آلودگی محیطی بر کیفیت ویلا تاثیر می گذارد. حساسیت سیل یا زلزله، خطر سقوط بهمن، وجود آب زیرزمینی و شرایط آب و هوایی موثر بر محل نیز باید بررسی شود.

سایت مورد نظر شما ممکن است در یک شیب قرار داشته باشد بنابراین برای تعریف سایت نیاز به نقشه توپوگرافی و تهیه ابعاد زمین داریم.

اندازه / مکان

دومین موردی که در طراحی ویلا پیش ساخته تاثیر می گذارد اندازه و متراژ آن است که تاثیر مستقیمی در برآورد هزینه دارد. اندازه و فضای مورد نیاز بستگی به تعداد کارکنان و نوع طراحی دارد. به عنوان مثال طراحی خانه های قدیمی و لوکس به فضای بیشتری نسبت به خانه های مدرن نیاز دارد.


جدای از طراحی ویلا، طراحی محوطه و منظر نیز مهم است.

سبک

سبک طراحی ویلا مطابق با نظر و سلیقه شماست و بهتر است در انتخاب سبک به نیازها و خواسته های خود توجه کنید تا نظر شخصی خود. توجه به بافت مسکونی و ابعاد قطعه نیز در تعیین سبک نقش دارد.

انواع سبک و مدل طراحی ویلا

طراحی ویلا به سبک مدرن می باشد

سبک های مختلفی از ویلاها وجود دارد که می توانند متناسب با هر سلیقه ای طراحی و ساخته شوند. اما همه روستاها به دو گروه اصلی مدرن و کلاسیک تقسیم می شوند.

ویلای مدرن

این ویلاها برای افرادی که می خواهند در ویلاهای مدرن و شیک ساخته شده با اصول و طرح های مدرن و شیک زندگی کنند ایده آل هستند. در طراحی مدرن ویلایی اثری از زمان، مکان و باورهای شخصی وجود ندارد. در این ویلاها چیزی جز اصول زیبایی بصری مانند تعادل، ثبات، تعادل، تناسب و ترکیب رنگ های چشمگیر نخواهید دید.

ویلا دارای سبک مدرن است

ویژگی اصلی یک ویلا مدرن حذف تزئینات، ساده سازی عناصر و جزئیات، استفاده ساده و واضح از فرم های نما است.

ویلاهای مدرن از چوب، سنگ و شیشه استفاده می کنند.

در مد مدرن از اشکال مستطیلی و زاویه ای بسیار استفاده می شود. به عنوان مثال یکی از ویژگی های طراحی مدرن پنجره های بزرگ است که اغلب به شکل مکعب طراحی می شوند.

در طراحی مدرن ویلایی نور بسیار مهم است. جهت تابش نور خورشید باید بررسی شود و فضاهای ویلا متناسب با آن طراحی شود. اگر قسمت های مختلف ویلای مدرن از نور کافی برخوردار نباشد کسل کننده و بی روح به نظر می رسد. به طور کلی ویلاهای مدرن سعی می کنند از نور طبیعی حداکثر استفاده را ببرند.

کلبه های مدرن به طور بالقوه اقتصادی تر از کلبه های کلاسیک هستند. زیرا ویلاهای مدرن نیاز به هزینه نگهداری کمتری دارند.

این ویلاها به گونه ای طراحی شده اند که انرژی کمتری در حین ساخت مصرف می کنند و کمترین تأثیر را بر محیط زیست دارند.

علاوه بر مسکن، سبک مدرن در ساخت ویلا نیز استفاده می شود و به دلیل سادگی، پلان رایگان، نور طبیعی و استفاده از مصالح جدید شناخته شده است.

سیارات به سبک مدرن اغلب ترکیبی از اشکال مکعبی و مستطیلی هستند و با استفاده از سطوح عمودی و افقی و همچنین پر کردن و پاک کردن می توان به اندازه دلخواه دست یافت. توجه به تراز افقی و عمودی محوطه و همچنین عملکرد هر فضا به طراحی کمک می کند. منحنی ها گاهی اوقات برای ایجاد حس آرامش و تعریف شکل استفاده می شوند.

مصالح مورد استفاده در این سبک معمولاً بتن، چوب و شیشه است. شیشه نه تنها شفافیت و نور طبیعی را برای سازه به ارمغان می آورد، بلکه طبیعت را به محیط می آورد که بیانگر سبکی ارگانیک است.

در سبک ارگانیک همیشه ارتباط با طبیعت و به حداقل رساندن آسیب به طبیعت حین طراحی حائز اهمیت است، به عنوان مثال به جای قطع درختان کهنسال یا از بین بردن پوشش گیاهی و شیب های طبیعی می توان آن را در طراحی حل کرد. عواملی مانند ماهیت منطقه، بافت ساختمان های منطقه و سایر عوامل محیطی بر روند طراحی نمای مدرن تأثیرگذار است.

رنگ های مورد استفاده بیشتر رنگ های خنثی و طبیعی هستند و برای ایجاد حس سرزندگی در فضا می توان از رنگ های اضافی در بسیاری از مبلمان یا گیاهان استفاده کرد. رنگ های سفید و مشکی و انواع طیف خاکستری، تمام رنگ های قهوه ای، بژ و کرم مناسب است.

نور در سبک مدرن جدا از استفاده از پنجره ها و بازشوهای بزرگ شیشه ای به صورت خطی و منظم توسط چراغ ها و لامپ ها چه در نما و تراس و چه در محیط ساخته می شود.