امروزه با رشد فناوری دوربین فوکوس خودکار، سطح انتظارات مردم در خصوص کیفیت جلسات فیلمبرداری و پخش نیز بیش از پیش افزایش یافته است. به طوری که دیگر انتظار نداریم عباراتی را از زبان مسئولین برگزاری جلسه بشنویم، مثلاً «متاسفانه جلسه ضبط نشد» یا «مجلس را بدون عکس ضبط کردیم»، به ویژه برای مثال: اگر جلسه در سطحی انجام می شود که مهمانان شهروندان درجه یک باشند یا حضور بین المللی وجود داشته باشد. بسیاری از برگزارکنندگان و مهمانان کنفرانس نه تنها از قابلیت ضبط جلسات خود در قالب دوربین های ردیابی خودکار، بلکه ضبط ویدیوهای Full HD با استفاده از تجهیزات حرفه ای و باکیفیت سیستم کنفرانس فرلیچر انتظار دارند.

در بسیاری از کسب‌وکارها و سازمان‌ها، آرشیو کردن ویدیوهای جلسات و استفاده از آن‌ها در یک وب‌سایت یا رسانه‌های اجتماعی به یک موضوع عادی و عادی تبدیل شده است. به خصوص اگر جلسه آموزشی باشد. البته انجام این کار تا حد زیادی به ضبط ویدیویی با کیفیت بالا بستگی دارد.

اگر در حال تصمیم گیری در مورد تجهیزات اتاق ویدیو کنفرانس هستید، باید با این سوال روبرو شوید که از بین همه برندها و مدل های موجود در بازار برای سیستم کنفرانس اتوتراک خود کدام دوربین را انتخاب کنید؟

برای ضبط ویدیوی کنفرانس با کیفیت بالا چه چیزی لازم است؟

ضبط تصویری جلسه به ارائه سیگنال های صوتی و تصویری توسط سیستم صوتی و تصویری بستگی دارد. صدا توسط سیستم کنفرانس و بلندگوها ارائه می شود، اما تصویر نیاز به استفاده از دوربین دارد

دوربین فقط می تواند یک نمای کلی از جلسه داشته باشد، اما این نمای دوربین اصلاً مورد نیاز نیست. بنابراین بهتر است زمانی که هر یک از شرکت کنندگان در حال صحبت هستند، دوربین نقطه نظر همان فرد را نشان دهد. برای این منظور می توان از اپراتور استفاده کرد، اما در بسیاری از مواقع به دلیل کمبود برق و یا محرمانه بودن بالای محتوای جلسه، باید از دوربین ردیاب خودکار استفاده کرد. دوربین AutoTrack به گونه ای تنظیم شده است که وقتی هر شرکت کننده واحد میکروفون کنفرانس را روشن می کند، به طور خودکار برای نمایش تصویر آن شخص می چرخد.

بهترین راه برای فیلمبرداری با کیفیت بالا از اتاق کنفرانس چیست؟

بهترین راه برای اطمینان از کیفیت تصویر بالا استفاده از تجهیزات عکاسی حرفه ای است. این تجهیزات شامل دوربین ها و دستگاه های ضبط است. جالب است که ضبط صوت بدون تصویر وجود دارد اما ضبط صوت بدون صدا وجود ندارد. بنابراین برای ضبط تصویر نیاز به صدای همزمان است. دستیابی به یک محصول ویدیویی باکیفیت به وجود صدا و تصویر باکیفیت بستگی دارد و نبود یا ضعیف بودن آنها منجر به نتیجه نهایی بی کیفیت خواهد شد. بنابراین کیفیت سیستم کنفرانس صوتی مربوطه و سیستم تصویر با دوربین اتوتراک باید همیشه در لیست تجهیزات سالن کنفرانس حفظ شود.

برای گرفتن عکس های عالی در سالن کنفرانس از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

جدا از مسائل کیفی، انواع تجهیزات تصویربرداری موجود در سالن های زیبایی متفاوت است. این تفاوت بیشتر به نحوه استفاده از دستگاه مربوط می شود. برخی این کار را با یک دوربین فیلمبرداری حرفه ای قابل حمل انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر از دوربین اتوماتیک PTZ استفاده می کنند.

یکی از مشکلات دوربین فیلمبرداری قابل حمل، که به عنوان دوربین قابل حمل نیز شناخته می شود، این است که برخی از جلسات به یک فیلمبردار در داخل سالن نیاز دارند که در مناطق خصوصی یا شلوغ نامطلوب است. همچنین در برخی سالن ها نمی توان با یک دوربین جمعیت را پوشش داد. حضور تعداد زیادی فیلمبردار و دوربین های قابل حمل مردم را غافلگیر کرده است. از سوی دیگر، استفاده از چندین دوربین مستلزم پردازش تصاویر گرفته شده توسط دوربین ها با نرم افزار پردازش است که نیازمند تجهیزات حرفه ای اضافی و زمان برای کاربران متخصص است.

سال ها پیش تنها راه ضبط جلسات استفاده از دوربین فیلمبرداری حرفه ای قابل حمل بود اما با توجه به مشکلاتی که هنگام استفاده از آنها به وجود می آمد، باید راه ساده و بهتری پیدا می کرد. یکی از این روش ها استفاده از دوربین های امنیتی یا نظارت تصویری است. اگرچه این روش استفاده از آن را آسان می کند، اما کیفیت پایین این نوع دوربین ها نمی تواند مخاطب را راضی کند.

با وجود مشکلات دوربین های قابل حمل و دوربین های امنیتی، بهترین راه برای ضبط یک جلسه چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی نسل جدیدی از دوربین ها توسط شرکت های بزرگ دنیا معرفی شدند که دوربین های تصویربرداری PTZ نام دارند. اصطلاحات «دوربین ربات» و «دوربین خودکار» البته برای آنها نیز به کار می رود.

دوربین PTZ مخفف Pan به معنای حرکت افقی دوربین، Tilt به معنای حرکت عمودی دوربین و Zoom به معنای بزرگنمایی و کوچکنمایی همزمان با حرکات بالا است. این دوربین ها به عنوان دوربین های امنیتی استفاده می شوند، بنابراین نیازی به داشتن فیلم در سالن نیست. از طرف دیگر، یک کنترلر می تواند چندین دوربین را کنترل کند. هنگامی که هر میکروفون کنفرانس روشن می شود، یکی از دوربین های فیلمبرداری روشن می شود و تصویر سخنران بر روی صفحه نمایش های داخل سالن نمایش داده می شود. به همین دلیل به این نوع دوربین ها دوربین های اتوماتیک یا دوربین های اتوماتیک می گویند. نتیجه نهایی به طور همزمان از سیستم صوتی کنفرانس خروجی می‌شود و بر روی رسانه‌های مختلف مانند سیستم‌های صوتی حرفه‌ای تا هارد دیسک‌ها یا دی‌وی‌دی‌هایی با قابلیت فیلم‌برداری حرفه‌ای ضبط می‌شود.

برای گرفتن بهترین تصاویر در کنفرانس از کدام دوربین فیلمبرداری حرفه ای استفاده کنیم؟

واقعیت این است که هر دوربین حرفه ای دارای ویژگی های فنی خاصی است که آن را برای استفاده خاص از سایرین متمایز می کند و فرآیند انتخاب را خاص تر می کند. همچنین شرایط فیزیکی مانند ابعاد سالن و شرایط نور در انتخاب شماره، مدل و برند دوربین تصویری مناسب بسیار مهم است.

از طرفی امروزه پروتکلی به نام Pelco در دوربین های Autotrack تعبیه شده است که آنها را با سیستم کنفرانسی که این پروتکل را دارد سازگار می کند. بنابراین کافی است سیستم کنفرانس و دوربین Autotrack از این پروتکل پشتیبانی کنند