تاریخچه صنعت عطرسازی به هزاران سال پیش برمی گردد، اولین "کارخانه" برای تولید روغن های معطر در جزیره قبرس 4000 سال پیش ساخته شد. در قرن نوزدهم، مواد شیمیایی به نام آلدئیدها و عطرهای مصنوعی کشف شد و صنعت عطرسازی به آنچه امروز می‌دانیم تکامل یافت. هر ساله بیش از 1000 عطر جدید با غلظت های مختلف منتشر می شود. با اولین آکادمی عطرسازی ایران همراه باشید.


شرایط عطر:

در عطرسازی نام های مختلفی برای انواع عطر وجود دارد. احتمالا در هنگام خرید عطر با چنین اصطلاحاتی برخورد کرده اید.

بوش خوبه

عطر

آب دستشویی

ادکلن

این اصطلاحات در واقع به غلظت عطر اشاره دارد که میزان روغن خالص عطر را در عطر توصیف می کند. به طور کلی، هر چه غلظت عطر بیشتر باشد، مدت بیشتری روی پوست باقی می ماند و قیمت آن نیز بالاتر می رود.

عطر

وقتی کسی را که عطر قوی به او اسپری شده است در آغوش می گیرید، احتمالا تا ساعت ها بعد آن را استشمام خواهید کرد.

عطر یا رایحه خالص بالاترین غلظت عطر موجود است که معمولاً حاوی 20 تا 30 درصد اسانس است و برای ایجاد رایحه ای قوی، قابل توجه و ماندگار در طول روز کافی است.

عطر خالص یا عصاره عطر این نام ها می توانند کمی گمراه کننده باشند زیرا به روغن عطر خالص اشاره نمی کنند، زیرا روغن خالص عطر بوی نامطبوعی دارد و پوست را تحریک می کند.

ادو پرفیوم یا EDP

عطرهای ادو پرفیوم بعد از عطرها بیشترین غلظت را دارند که روغن عطر آنها بین 15 تا 20 درصد است.

ادو پرفیوم برای ماندگاری تمام روز روی پوست بدون ایجاد سردرد یا انتقال به پوست یا لباس دیگران پس از چند جرعه می باشد. رایج ترین دسته عطرها هستند. اکثر عطرهایی که در فروشگاه های بزرگ یافت می شوند، ادو پرفیوم هستند.

بوی این نوع عطر از صبح تا عصر قابل لمس است. شما می توانید در دوره آموزش فشرده عطر سازی شرکت کنید.

ادو تویلت سوجو (EDT)

عطرهای ادو توالت معمولاً غلظتی بین 5 تا 15 درصد دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظاهری صاف به پوست می‌دهند که لزوماً تمام شب ماندگاری ندارد و می‌توان گفت که حدود پنج ساعت روی بدن شما باقی می‌ماند. دستها

بسیاری از عطرهای موفق با عطر شروع می شوند و دارای نسخه های سبک تر و ادو تویلت هستند، اما همیشه بوی عطر مشابهی ندارند. در برخی موارد برای روشن شدن عطر، مقداری از نت های سنگین عطر حذف می شود و رایحه ملایم تری می دهد. به عنوان مثال، از بین بردن نت های چوبی و گیاه پاتچولی می تواند عطر را روشن تر کند.

کلن

یکی از رایج ترین عطرها کم غلظت ترین ادکلن است که عموماً دارای غلظت 2-4 درصد است و در مقایسه با عطرهای دیگر الکل بسیار بالایی دارد و عموماً فقط دو ساعت ماندگاری دارد.

ادکلن ارزان‌تر از تمام عطرهای فوق است که رایحه‌های شاداب و زنده دارند، اما نه برای کل روز و ماندگاری طولانی.

اسپری عطر یا فرش (EAU FRAICHE)

میزان روغن عطر نسبت به سایر انواع عطر بسیار کم است، 1-3 درصد، اما شبیه به ادکلن است و تا دو ساعت ماندگاری دارد.

تفاوت اصلی بین ادکلن تازه و آب ادکلن در محتوای الکل کمتر است، زیرا معمولاً از غلظت کم عطر و غلظت بالای آب تشکیل شده است.

چه خبر؟

افترشیو دارای رایحه ملایم و محتوای الکل بالا تا 3 درصد است و یک تا دو ساعت ماندگاری دارد. معمولاً در بطری های اسپلش موجود است و بعد از اصلاح برای بستن منافذ استفاده می شود.

مه

مه دارای رایحه های سبک و با طراوت است. آنها عمدتاً بر پایه آب هستند و الکل کمی دارند. غلظت مه معمولاً بین 1.5 تا 3 درصد است. از آنجایی که میزان الکل آن کم است، می توان آن را روی مو اسپری کرد و ماندگاری عطر آن تا دو ساعت است.