زگیل تناسلی یک بافت گوشتی و نرم است که در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد رشد می کند و می تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. این در اصل نوعی عفونت مقاربتی است که در اثر انتشار ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. تخمین زده می شود که 10 درصد از افراد آلوده به HPV دچار زگیل تناسلی می شوند و بسیاری از افراد مبتلا به HPV هستند اما هیچ علامتی ندارند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) تخمین می زند که از هر 100 بزرگسال، 1 نفر ممکن است به زگیل تناسلی و حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا باشد. بنابراین نمی توان از شیوع آن چشم پوشی کرد!

تجربه نشان می دهد که برخی از انواع HPV با انواع دیگر متفاوت است و می تواند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شود. در واقع، برخی از انواع HPV تنها می توانند باعث زگیل تناسلی شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث سرطان شوند. واکسن ها به محافظت از بدن در برابر انواع خاصی از HPV کمک می کنند.

متاسفانه درمان قطعی برای این عفونت ویروسی وجود ندارد و تنها با استفاده از اقدامات موجود می توان از گسترش زگیل جلوگیری کرد. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان، راه های انتقال زگیل تناسلی، عوارض زگیل تناسلی در مردان و زنان و درمان زگیل تناسلی، ادامه این مقاله از فرازطب را مطالعه کنید.

علائم زگیل تناسلی

برای پاسخ به سوالات شما زگیل تناسلی چیست و چگونه است؟ تفاوت بین زگیل تناسلی و جوش چیست؟ زگیل تناسلی زنانه چیست؟ زگیل تناسلی مردانه چیست؟ می توان گفت که زگیل تناسلی بر بافت های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد و ممکن است به صورت برجستگی های کوچک (اندازه 5 میلی متر یا کمتر)، به رنگ گوشت و قهوه ای، صورتی یا گل کلم ظاهر شوند.

در بیشتر موارد، زگیل ها به قدری کوچک هستند که قابل توجه نیستند. زگیل تناسلی ناشی از نوع متفاوتی از HPV نسبت به نوع HPV است که معمولاً باعث ایجاد زگیل در دست‌ها یا سایر قسمت‌های بدن می‌شود. چگونه بفهمم زگیل دارم؟

در زنان، تزریق می تواند در خارج از آلت تناسلی، بر روی دیواره زن، در ناحیه بین واژن و قسمت خارجی مقعد، در کانال خلفی و در دهانه رحم ظاهر شود. در مردان، در دهان یا ساقه آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد رشد می کند. بیماری های مقاربتی معمولاً با خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی همراه بوده و باعث خونریزی در حین مقاربت می شود.

زگیل تناسلی همچنین می تواند در دهان یا گلوی فردی که با فرد مبتلا رابطه دهانی داشته است ایجاد شود. زگیل تناسلی می تواند در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده به توده های بزرگ تبدیل شود.

خوب است بدانید که عفونت HPV همیشه این علائم را ایجاد نمی کند و برخی افراد بدون ایجاد زگیل ناقل عفونت هستند. به همین دلیل، گاهی اوقات نمی توان به سرعت تشخیص داد که آیا یک فرد HPV دارد یا خیر. اگر زگیل ظاهر شود، می تواند 3 هفته، ماه یا حتی سال ها پس از آلوده شدن فرد به ویروس باشد. بیشتر زگیل های تناسلی خوش خیم یا غیر سرطانی هستند. زگیل تناسلی را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

علل زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل تناسلی مانند سایر زگیل ها توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. در مورد انواع زگیل تناسلی مردانه و زنانه، بیش از 100 نوع از این ویروس وجود دارد و فقط می توان گفت که انواع 6 و 11 باعث ایجاد زگیل تناسلی (نوعی خفیف زگیل تناسلی زنانه و مردانه) می شود.

وی در پاسخ به این سوال که زگیل تناسلی چگونه گسترش می یابد و چگونه تشخیص داده می شود؟ در بیشتر موارد می توان گفت که زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. انسان می تواند عفونت HPV را از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی گسترش دهد. برخی افراد عفونت را دارند اما بدون علامت هستند و به عنوان ناقل هیچ علامتی نشان نمی دهند. بنابراین، موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهد:

با چندین شریک جنسی محافظت نشده داشته باشید

شما یک عفونت مقاربتی دیگر دارید

داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی دانید

شروع زندگی جنسی در سنین پایین

سیگار کشیدن

سیستم ایمنی ضعیف به دلیل عفونت HIV یا داروهای پیوند عضو یا شیمی درمانی

عوارض زگیل تناسلی در مردان و زنان

بین 30 تا 40 نوع HPV وجود دارد که به طور خاص ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند، اما تنها تعداد کمی از این نوع ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. بنابراین، زگیل تناسلی یک نوع کم خطر عفونت HPV است. لازم به ذکر است که ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در واقع، در بیشتر موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامتی خود به خود از بین می رود.

سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و سرطان گلو و مری موثر هستند. آنها همچنین می توانند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم به نام دیسپلازی شوند. بنابراین، انجام منظم تست پاپ برای زنان، به ویژه آنهایی که به انواع پرخطر HPV آلوده هستند، مهم است.

به ندرت در دوران بارداری، دهانه رحم ممکن است بزرگ شود و ممکن است ادرار کردن مشکل باشد. دهانه رحم می تواند از گشاد شدن واژن در حین زایمان جلوگیری کند. مدفوع بزرگ در خارج از واژن یا در واژن در هنگام زایمان می تواند باعث خونریزی شود.

آیا می توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسیناسیون می تواند از زگیل تناسلی جلوگیری کند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی ایده خوبی است، اما لزوما در برابر زگیل تناسلی محافظت نمی کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را برای پسران و دختران 11 و 12 ساله توصیه می کند، اگرچه می توان آن را در سن 9 سالگی نیز انجام داد. در واقع، برای پسران و دختران ایده آل است که قبل از شروع رابطه جنسی واکسینه شوند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده واکسن Gardasil 9 را برای استفاده در مردان و زنان 9 تا 45 ساله تایید کرده است. اگر بین 27 تا 45 سال سن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. چه او به شما واکسن HPV را توصیه کند یا نه.

روشی مناسب برای تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص این بیماری ابتدا پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد:

او سوالاتی در مورد سلامتی و سابقه جنسی شما می پرسد، از جمله اینکه آیا اخیراً رابطه جنسی داشته اید، به خصوص رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم.

برای بررسی دقیق تر، او مناطق مشکوک به زگیل را معاینه فیزیکی می کند.

پزشک شما ممکن است بتواند زگیل تناسلی را فقط با نگاه کردن به آن تشخیص دهد. گاهی اوقات، محلول اسیدی ملایمی را روی پوست می ریزد تا زگیل تناسلی بیشتر نمایان شود. این ممکن است باعث احساس سوزش خفیف شود. در صورت عدم تشخیص، نمونه برداری برای انجام آزمایشات زیر الزامی است.

تست پاپ اسمیر

برای زنان، انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ اسمیر، که می تواند به تشخیص تغییرات در واژن و دهانه رحم به دلیل زگیل تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک کند، مهم است. در طی تست پاپ، پزشک از ابزاری به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن واژن و مشاهده مسیر بین واژن و رحم (دهانه رحم) استفاده می کند.

یک ابزار دسته بلند برای برداشتن نمونه کوچکی از سلول ها از دهانه رحم استفاده می شود. در آزمایشگاه، سلول ها زیر میکروسکوپ بررسی می شوند تا ناهنجاری ها بررسی شوند.

تست HPV

تنها چند نوع عفونت HPV با سرطان دهانه رحم مرتبط است. به همین دلیل، نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم که در طول آزمایش اسمیر گرفته می‌شود نیز می‌تواند برای آزمایش شناسایی این نوع سرطان‌ها با کمک آزمایش ویروسی مورد استفاده قرار گیرد. از این آزمایش می توان برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان استفاده کرد.

انواع روش های درمان زگیل تناسلی

اگر زخم های شما مشکلی ایجاد نمی کند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر خارش، سوزش و درد دارید یا نگران گسترش بیماری هستید، یک متخصص STD می تواند به شما در کنترل گسترش بیماری با دارو یا جراحی کمک کند.

با این حال، زگیل ها اغلب پس از درمان برمی گردند. زیرا هیچ درمان اثبات شده ای برای خلاص شدن از شر ویروس در بدن وجود ندارد. از جمله روش های درمانی برای کنترل علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دارودرمانی

داروهای موضعی که می توانند مستقیماً روی پوست اعمال شوند عبارتند از:

Amy Kimode: به نظر می رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با زگیل تناسلی تقویت می کند. در حالی که کرم روی پوست شما قرار دارد از نزدیکی خودداری کنید، زیرا ممکن است اثر کاندوم و دیافراگم را ضعیف کند یا پوست همسرتان را تحریک کند. یکی از عوارض احتمالی قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل بثورات، بدن درد، سرفه، بثورات و خستگی باشد.

پودوفیلین و پودوفیلوکس: پودوفیلین یک رزین گیاهی است که می تواند به بافت ماهیچه تناسلی آسیب برساند. معمولاً پزشک اجازه استفاده از آن را دارد. پودوفیلوکس حاوی همان ماده فعال است، اما می توانید از آن در خانه استفاده کنید. از پودوفیلوکس در نواحی داخلی بدن استفاده نکنید. ضمناً مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود. عوارض جانبی ممکن است شامل تحریک خفیف پوست، درد یا درد باشد.

تری کلرواستیک اسید: این درمان شیمیایی جوش ها را می سوزاند و همچنین می تواند روی اندام تناسلی نیز استفاده شود. عوارض جانبی ممکن است شامل تحریک خفیف پوست، درد یا درد باشد.

Syncatechins: این کرم برای درمان زگیل تناسلی خارجی و داخلی یا ناحیه مقعد استفاده می شود.عوارض جانبی آن شامل قرمزی، خارش یا سوزش پوست است. و درد معمولاً خفیف است

سعی نکنید دستگاه تناسلی خود را با جادوی دست و پا بدون نسخه درمان کنید. زیرا اکثر این داروها برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده اند و اغلب اثر بسیار قوی دارند. همیشه قبل از استفاده از هر نوع داروی موضعی با متخصص زنان یا متخصص بیماری های عفونی خود مشورت کنید.

استفاده از درمان نادرست می تواند آسیب بیشتری نسبت به سود داشته باشد. اگرچه برخی از درمان های خانگی برای درمان زگیل تناسلی مفید هستند، شواهد کمی برای حمایت از آنها وجود دارد. همیشه قبل از استفاده از داروهای خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

عمل جراحی

ممکن است برای تومورهای بزرگ، تومورهایی که به دارو پاسخ نمی دهند، یا اگر باردار هستید، نیاز به جراحی داشته باشید. از جمله روش های جراحی موثر که پوست نرم و حساس زگیل تناسلی را از بین می برد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یخ زدن ناحیه مورد نظر با نیتروژن مایع (کرایوتراپی): هنگامی که زگیل منجمد شد، با بهبودی پوست، ضایعات از بین می‌روند و اجازه می‌دهند پوست جدید ظاهر شود. ممکن است لازم باشد این روش را چندین بار تکرار کنید. عوارض جانبی اصلی آن شامل درد و تورم است.

کوتر الکتریکی: از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می کند. ممکن است بعد از عمل کمی درد و تورم را تجربه کنید

جراحی سرپایی: ممکن است پزشک از ابزارهای خاصی برای برداشتن زگیل استفاده کند. چنین درمانی نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی دارد و ممکن است پس از آن احساس درد کنید.

درمان با لیزر: این روش که از پرتو شدید نور استفاده می کند، گران است و معمولاً برای زگیل های بزرگ و سرسخت استفاده می شود. عوارض جانبی آن می تواند شامل کبودی و درد باشد.

درمان زگیل تناسلی با طب سنتی و قرص کینوکو پلاتینیوم

متخصصان طب سنتی معتقدند زگیل تناسلی را می توان با استفاده از عصاره چای سبز، سرکه سیب، سیر، عسل، آلوئه ورا یا روغن درخت چای درمان کرد. علاوه بر این، مصرف روزانه سبزیجات و غذاهای زیر بسیار مفید است:

کاهو

ایبروجولی

گل كلم

لاغر

هتل

حبوبات و محصولات غلات کامل

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بر اساس سابقه جنسی خود فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا شما زگیل دارید و بهترین گزینه های درمانی کدامند. علاوه بر این، مهم است که با شریک زندگی خود صحبت کنید.