زگیل تناسلی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی شناخته می‌شود و از آنجایی که بسیار مسری است، یک تماس جنسی با فرد آلوده باعث ورود ویروس به بدن انسان می‌شود و پس از آن ممکن است زائده‌هایی در اطراف اندام‌های تناسلی ظاهر شوند. واژن یا مقعد ایجاد کنید.

اکثر افراد آلوده بدون اینکه بدانند به این بیماری مبتلا هستند، ناآگاهانه آن را به دیگران منتقل می کنند.

استخوان های تناسلی چیست؟

دستگاه تناسلی، واژن و مقعد چیست؟ این احساسات ناخوشایند که به عنوان زگیل تناسلی شناخته می شوند، بیماری های پوستی مسری هستند که به عنوان بیماری های مقاربتی (STD) شناخته می شوند. زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست با فرد آلوده یا فرد به فرد منتقل می شود.

عامل اصلی زگیل تناسلی واگیردار نوعی ویروس DNA به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است که تا کنون بیش از 100 نوع مختلف از آن شناسایی شده است.

شیوع این بیماری در زنان و مردان تقریباً یکسان است و حتی کودکان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. اگر متوجه این عفونت در کودکان به خصوص کودکان زیر دو سال شدید، دو عامل زیر را در نظر بگیرید:

آلوده به پوست و دست

تجاوز جنسی و سوء استفاده جنسی از کودکان

با توجه به تغییر الگوها و عادات جنسی افراد در جامعه امروزی، مطالعات نشان می دهد که سن ابتلا به این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. امروزه اکثر افراد مبتلا به این بیماری بین 12 تا 35 سال سن دارند.

زگیل تناسلی زنانه

هنگامی که زنان علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی را تجربه می‌کنند، بیشتر آنها شامل خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه تناسلی و اطراف آن است. سایر علائم و نشانه های زگیل تناسلی در زنان عبارتند از: ظاهر خطی یا کلم مانند.

HPV می تواند سلول های واژن و اطراف عضلات را آلوده کند. اگر زنی دارای HPV کم خطر باشد، ممکن است روی گردن خود رشد کند. این ضمیمه ها ممکن است به صورت زیر ظاهر شوند.

اگر زائده ها بدون درمان باقی بمانند و به صورت پراکنده رشد کنند، احتمال سرطان واژن افزایش می یابد. برخی از علائم سرطان واژن عبارتند از:

خونریزی بعد از رابطه جنسی

ترشح غیر طبیعی

تومورهای تناسلی

درد هنگام رابطه جنسی

زگیل تناسلی در مردان

این عارضه در مردان با مشکلات زیادی همراه است. زیرا زگیل تناسلی در مردان معمولاً هیچ علامتی ندارد و می تواند به افرادی که با آنها در تماس هستند سرایت کند.

مهم است که بدانید آپاندیس که درمان نمی شود، خطر ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی را افزایش می دهد.

تفاوت زگیل تناسلی، تناسلی و مقعدی با زگیل معمولی

تمام زگیل هایی که در اثر این عفونت بر روی بدن ظاهر می شوند توسط ویروس HPV ایجاد می شوند و هیچ عامل دیگری برای ایجاد زگیل شناخته شده نیست.

گونه های مختلفی از این ویروس وجود دارد و هر سویه رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد. برخی از سویه‌های این ویروس تنها زخم‌های طبیعی روی دست‌ها، پاها و سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌کنند و معمولاً پس از ۱۸ تا ۲۴ ماه بدون نیاز به درمان پزشکی ناپدید می‌شوند. با این حال، زگیل تناسلی نوعی از ویروس HPV است که در ناحیه تناسلی و مقعد ظاهر می‌شود و اگر فردی با فرد حامل ویروس رابطه دهانی داشته باشد، ممکن است این عفونت در دهان، لب‌ها، زبان و گلو وجود داشته باشد. .

همچنین زگیل های تناسلی، واژن و مقعدی می توانند باعث بیماری های عفونی و بیماری های کشنده مانند انواع سرطان شوند، در صورتی که زگیل های معمولی چنین خطری نداشته باشند، مانند سرطان دهانه رحم و واژن در زنان.

آیا زگیل تناسلی، واژن و رکتوم خطرناک است؟

بله... همانطور که در این مقاله از فوق تخصص اورولوژی ذکر شد، بیش از 100 نوع مختلف ویروس وجود دارد که عامل ایجاد این بیماری هستند.


انواع ویروس های HPV به دو نوع کلی زیر تقسیم می شوند:

یک نوع کم خطر HPV

انواع خطرناک ویروس HPV

نوع کم خطر HPV فقط در ناحیه تناسلی، واژن و مقعد ایجاد زگیل می کند و هیچ خطر دیگری ندارد. روی پوست می تواند باعث ایجاد سرطان هایی مانند سرطان دهان، رحم و واژن شود.

از شایع‌ترین سرطان‌هایی که با زگیل‌های تناسلی، واژن و مقعدی به دلیل انواع پرخطر HPV رخ می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرطان دهانه رحم

سرطان واژن

سرطان واژن

سرطان صندلی

سرطان آلت تناسلی مردانه

سرطان حنجره

سرطان رنگ

سرطان زبان