درد لگن یکی از آن دردهای آزاردهنده ای است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات درد لگن به دلیل مشکل در استخوان لگن رخ می دهد و گاهی به مشکل در ساختار کمر مربوط می شود. صرف نظر از علت درد لگن، درمان و رفع این مشکل ضروری است. زیرا درد لگن گاهی باعث درد در کشاله ران، ساق پا و زانو می شود. جالب است بدانید خانم ها بیشتر درگیر درد لگن هستند. در این مقاله با علل درد لگن و راه های درمان درد لگن آشنا می شوید و از شما دعوت می کنیم تا پایان این مقاله با دکتر منصوری همراه باشید.


وقتی به آناتومی لگن نگاه کنید، خواهید دید که ساختار لگن حاوی اعصاب و استخوان های زیادی است که نقش مهمی در عملکرد صحیح لگن دارند. هر یک از این قسمت ها باعث ایجاد مشکل می شود و فرد احساس درد و ناراحتی می کند. استئوآرتریت در مفصل ران زمانی رخ می دهد که استخوان لگن از بین برود. آسیب های شایع لگن که باعث درد و تورم می شوند عبارتند از: شکستگی لگن، دررفتگی مفصل ران، دررفتگی مفصل ران، بورسیت لگن و سر خوردن سر استخوان ران در اثر فشار و ضربه. در باسن و ران. البته بهتر است در مورد علل درد لگن بیشتر بدانید.

شایع ترین علل درد لگن

آرتروز مفصل ران: زمانی که مفصل ران دچار آرتروز می شود، مشکلاتی در محل اتصال استخوان لگن و استخوان ران ایجاد می شود و با التهاب مفصل ران، فرد احساس درد و ناراحتی می کند.

استئوآرتریت یا فرسایش مفصل ران: زمانی که مفصل ران به دلیل شکستگی، دررفتگی و رگ به رگ شدن مفصل ران از جای خود خارج شود، مفصل ران فرسایش یافته و به مرور زمان از بین می رود. آسیب مفصل ران یا آرتروز یکی از علل درد و ناراحتی در لگن است.

پارگی غضروف حلقوی اطراف مفصل ران: در اطراف مفصل ران، یک غضروف حلقه ای شکل به نام "لابروم" وجود دارد که به عنوان ضربه گیر برای مفصل ران عمل می کند. وقتی این غضروف پاره می شود، تمام استرس و فشار روی استخوان لگن وارد می شود و این باعث درد لگن می شود.

بورسیت تروکانتر: بورسیت تروکانتر به التهاب کیسه های کوچک مایع اطراف لگن به نام بورسا اشاره دارد. بورس از اصطکاک بین استخوان ها و تاندون ها جلوگیری می کند. هنگامی که بورس ملتهب می شود، اصطکاک بین استخوان ها و تاندون ها رخ می دهد و باعث درد و ناراحتی در ناحیه لگن و لگن می شود.

حرکت مفصل ران: وقتی به آناتومی مفصل ران نگاه می کنیم، دیده می شود که استخوان ران مانند یک توپ در حفره لگن حرکت می کند. با یک ضربه قوی به ران، مفصل ران از موقعیت خود خارج می شود و به این حالت افتادگی می گویند. دررفتگی مفصل ران باعث جدا شدن استخوان ران از لگن و ایجاد درد در لگن می شود.

شکستگی استخوان لگن: گاهی اوقات یک ضربه کوچک باعث ایجاد لگن می شود و ما آن را نادیده می گیریم. اما گاهی پیش می آید که در اثر فشار یا ضربات مکرر، استخوان بزرگ لگن می شکند و این شروع درد و ناراحتی در لگن است.

رگ به رگ شدن لگن: زمانی که نیروی زیادی به ساق وارد شود و یک رباط بیش از حد کشیده شود، رباط های مفصل ران آسیب دیده و مفصل ران خم می شود. کشیدگی مفصل ران معمولاً با درد و ناراحتی همراه است. اما خوشبختانه احتمال این اتفاق در انسان زیاد نیست.

شکستگی قسمت فوقانی استخوان ران: یکی از شرایط مرتبط با درد لگن، شکستگی قسمت فوقانی استخوان ران است. این پدیده باعث لیز خوردن و بی ثباتی سر زن می شود و همین مشکل بر عملکرد صحیح بیماران و لگن تاثیر می گذارد.

کلیک در مفصل ران: یکی دیگر از بیماری هایی که افراد را نگران می کند، کلیک در قسمت بالای ران است که بیشتر زنان جوان و رقصندگان حرفه ای را درگیر می کند.

استئونکروز مفصل ران: استئونکروز مفصل ران زمانی رخ می دهد که فرآیند خون رسانی به استخوان های مفصل ران به درستی پیش نرود. وقتی خون به استخوان ها و مفاصل نمی رسد، استخوان ها ضعیف شده و مقاومت خود را در برابر شوک و استرس از دست می دهند. آسیب به سلول های استخوانی اطراف ران یکی از علل درد و ناراحتی در لگن و ران است.

حاملگی خارج از رحم: یکی از علل درد لگن، حاملگی خارج از رحم است. در این حالت فشار زیادی به لگن وارد می شود.

سقط جنین: مرگ جنین در رحم و سقط جنین قبل از بیست ماهگی یکی از علل درد لگن و فشار بر دستگاه تناسلی است.

مشکلات در دستگاه تناسلی: اگر مشکلی در دستگاه تناسلی زنان وجود داشته باشد، می تواند باعث درد لگن شود. مشکلاتی مانند آدنومیوز، اندومتریوز، دیسمنوره یا گرفتگی عضلات رحم و واژن، درد تخمک گذاری، فیبروم رحم، بیماری التهابی لگن و وجود کیست تخمدان نیز باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه تناسلی می شود.

مشکلات روده: یکی دیگر از علل درد لگن مشکلات روده است. یبوست، بیماری التهابی روده، سرطان روده بزرگ، سندرم روده تحریک پذیر، انسداد روده

مشکلات کلیه و مثانه: سندرم درد مثانه یا سیستیت بینابینی به مثانه و لگن فشار وارد می کند و باعث درد لگن می شود. علاوه بر این، عفونت مجاری ادراری پروستاتیت و سنگ کلیه می توانند باعث درد لگن شوند.

تجاوز جنسی: یک عارضه جانبی دردناک سوء استفاده جنسی و فیزیکی اسپاسم عضلات کف لگن است که باعث ناراحتی و درد در لگن می شود.

همانطور که خواندید، درد لگن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به همین دلیل است که باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید تا علت اصلی درد لگن و درد لگن تشخیص داده شود.

6 علامت اصلی درد لگن

علائم اصلی درد لگن عبارتند از:

درد در ناحیه لگن: زمانی که یکی از اندام های لگن ملتهب شود، قطعا در ناحیه لگن احساس درد خواهید کرد. این باعث کمردرد می شود. بیشتر اوقات این درد در جلوی مفصل ران احساس می شود، اما درد می تواند به قسمت بیرونی باسن و لگن نیز برسد!

دردهای ناگهانی لگن و تیراندازی: هنگامی که رگ های خونی اطراف اندام های لگن مانند مثانه و روده مسدود می شوند، جریان خون به این قسمت ها کاهش می یابد و باعث دردهای ناگهانی لگن می شود.

اسپاسم عضلانی اطراف لگن: اسپاسم عضلانی اطراف لگن یکی دیگر از علائم مشکل لگن است. هنگامی که دچار گرفتگی و اسپاسم در مثانه، روده و ماهیچه های آپاندیس می شوید یا پس از آسیب لگن، خون در ادرار خود مشاهده می کنید، باید برای درمان درد لگن به پزشک مراجعه کنید.

درد لگن: درد شکم و احساس فشار در لگن هنگام تجمع خون و ترشحات مایع یا روده در شکم.

درد هنگام راه رفتن و دست زدن به شکم و لگن: زمانی که لایه بیرونی حفره شکم آسیب دیده باشد، هنگام راه رفتن و لمس شکم، درد شدیدی احساس خواهید کرد.

بی ثباتی و افزایش درد هنگام راه رفتن. واکنش طبیعی بدن درد و ناراحتی در یک اندام است. در نتیجه، ممکن است پس از مشکل لگن لنگید زیرا بدن شما نمی خواهد فشار زیادی به لگن وارد کند.

آیا برای درد لگن باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درد لگن نشان دهنده یک مشکل جدی در بدن است. به همین دلیل برای درمان درد لگن باید به جراح مراجعه کنید. درد و ناراحتی در لگن به خودی خود از بین نمی رود. به همین دلیل هر زمان که این علائم را در بدن خود مشاهده کردید برای پی بردن به علت درد لگن و درمان آن سریعا به پزشک و شاید یک متخصص در تهران مراجعه کنید. یک پزشک متخصص بهترین راه را برای درمان درد لگن تجویز می کند تا بتوانید در اسرع وقت به سلامت خود بازگردید.

درمان درد لگن

برای درمان درد لگن، پزشک ابتدا شما را معاینه می کند و با عکس، ام آر آی و سی تی اسکن، مشکل لگن را تشخیص می دهد. متخصص ارتوپدی باید معاینه لگنی را برای تشخیص دقیق درد شکم انجام دهد و بهترین روش درمانی را تجویز کند. راه های اصلی درمان درد شکم عبارتند از:

استراحت: اگر مشکل فرد خفیف باشد، پزشک برای کاهش درد لگن به فرد دستور استراحت می دهد. برای افرادی که درد لگن و لگن را در اثر راه رفتن و دویدن تجربه می کنند، استراحت راهی بسیار مفید برای کاهش درد است.

برای کاهش درد دارو مصرف کنید. داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن ممکن است برای کنترل درد و کاهش ناراحتی در ناحیه لگن تجویز شوند. داروها فقط باید توسط پزشک تجویز شوند و خوددرمانی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

ماساژ و ریلکسیشن: برای کاهش درد لگن، ماساژ و آرامش بدن گاهی می تواند کمک کننده باشد. با این روش ها تنش و درد عضلانی کاهش می یابد و عضلات و اعصاب بدن از اسپاسم خلاص می شوند.

سرما و گرما درمانی: یکی از بهترین راه ها برای کاهش درد مزمن، سرما و گرما درمانی است. هرگاه یکی از اندام های بدن کشیده، پیچ خورده یا کبود شود، بافت دچار خونریزی می شود و باعث درد، تورم و آسیب می شود. سرما درمانی یکی از روش های اورژانسی برای درمان آسیب های ران و لگن است. سرمادرمانی معمولاً از کیسه های یخی استفاده می کند که مستقیماً روی آن اندام اعمال می شود. سرما درمانی باعث کاهش خونریزی در بافت آسیب دیده می شود و این با کاهش درد و اسپاسم عضلانی همراه است. سرما درمانی همچنین به کاهش التهاب بافت کمک می کند و اثر آن کاهش سفتی و خشکی در بدن است. گرما درمانی نیز یکی از بهترین راه ها برای مدیریت درد عضلانی و تسکین گرفتگی و اسپاسم است. اگر درد مفاصل به دلیل ساییدگی یا آرتروز باشد، می توان با تکنیک گرما درمانی اسپاسم عضلانی را برطرف کرد و انعطاف تاندون ها و رباط ها را افزایش داد. گرما درمانی جریان خون را در بدن افزایش می دهد و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به بافت های بدن می رساند که منجر به تسکین درد و بهبودی می شود. البته به یاد داشته باشید که برای آسیب های حاد و مشکلات جدی، نباید از گرما درمانی برای کاهش درد استفاده کرد. زیرا باعث افزایش جریان خون در اندام آسیب دیده می شود و این امر بر شدت آسیب وارد می شود. بهتر است پس از مشورت با پزشک متخصص برای کنترل درد از سرما درمانی و گرما درمانی کمک بگیرید.

تکاراپی: تکاراپی یکی از بهترین روش های جدید برای درمان درد لگن است. در تاکوتراپی، پروب یا پروب برای رساندن انرژی از اندام های سالم به اندام های بیمار و کمک به درمان قسمت های آسیب دیده با انتقال اکسیژن و مواد مغذی استفاده می شود. با کمک تیکاروتراپی، سیستم لنفاوی و سیستم گردش خون به طور طبیعی تحریک می شود که در نتیجه بافت های بیمار خیلی سریع التیام یافته و تقویت می شوند. درمان یکی از بهترین روش ها برای کنترل درد و التهاب است که برای درمان درد در رحم استفاده می شود.

فیزیوتراپی و ورزش: درست است که برای تسکین درد به افراد استراحت داده می شود. اما برای حفظ دامنه حرکتی مفصل، ورزش و فیزیوتراپی ضروری است. در بسیاری از موارد، تمرینات فیزیوتراپی می‌توانند ضعف و شکستگی لگن را درمان کنند و به فرد این امکان را می‌دهند که به شرایط قبل از آسیب برگردد. از طریق ورزش و فیزیوتراپی می توان دامنه حرکت مفصل ران و مفصل ران را به حالت عادی برگرداند.

لیزر درمانی: لیزر درمانی گاهی برای درمان درد لگن و تقویت اندام ها و مفاصل اطراف لگن استفاده می شود. انواع لیزرهای مورد استفاده در لیزر درمانی متفاوت است. گاهی اوقات از لیزرهای کم توان برای فعال سازی و ترمیم سلول های استخوانی استفاده می شود. گاهی اوقات درد و تورم در لگن با گرما درمانی و الکتروتراپی درمان می شود. لیزر درمانی با استفاده از امواج صوتی یا اولتراسوند نیز تاثیر زیادی در بهبود و تسریع روند ترمیم سلول دارد.

از وسایل کمکی مانند عصا و واکر استفاده کنید: می گوییم افرادی را می بینیم که به طور طبیعی لنگ می زنند تا فشار روی کمر را کاهش دهند. برای دریافت وسایل کمکی هنگام راه رفتن، می توانید از عصا یا واکر استفاده کنید که وزن بدن شما را تحمل کرده و از فشار بر لگن جلوگیری می کند. معمولا نحوه راه رفتن با عصا و واکر به فرد آموزش داده می شود تا فرد بتواند به درستی از دستگاه استفاده کند.

تزریق مفاصل: اگر اعصاب مفاصل متورم و ملتهب باشند، تزریق مفاصل می تواند این تورم را کاهش دهد. تزریق استروئید به تزریق در مفصل اطلاق می شود که یکی از کم تهاجمی ترین روش ها محسوب می شود. در این روش یک بی حس کننده موضعی یا کورتیکواستروئید به همراه فلوروسکوپی اشعه ایکس برای درمان مفصل دردناک به مفصل تزریق می شود.

آرتروسکوپی هیپ: آرتروسکوپی هیپ یا آرتروسکوپی هیپ یک جراحی کم تهاجمی است. در این جراحی ابتدا یک برش کوچک در مفصل ران ایجاد می شود و سپس یک دوربین جراحی بسیار نازک در مفصل ران قرار داده می شود و تصویری از مفصل ران را بر روی صفحه بزرگ اتاق عمل نمایش می دهد تا پزشک بتواند یک تشخیص مشکلات داخل مفصل ران آرتروسکوپی مفصل ران باید توسط متخصص ارتوپدی انجام شود تا بهترین نتیجه را از این روش درمانی مشاهده کنید. آرتروسکوپی یکی از بهترین روش ها برای ترمیم مفصل ران و رفع مشکلات داخل مفصل ران و لگن است.

جراحی تعویض مفصل ران: جراحی تعویض مفصل ران یکی از روش های درمان درد لگن است که توسط جراح ارتوپد انجام می شود. در این روش، جراح ابتدا مفصل ران آسیب دیده بیمار را برمی دارد و یک مفصل مصنوعی جایگزین آن می کند. مفصل ران مصنوعی از پلی اتیلن و خاک رس ساخته شده است و مانند یک مفصل طبیعی عمل می کند. جراحی هیپ تقریباً 1 تا 2 ساعت طول می کشد، مدت زمان و پیچیدگی جراحی بستگی به نوع آسیب مفصل ران بیمار دارد. افرادی که از سایر روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی و ورزش نتیجه نمی‌گیرند و حتی در زمان استراحت نیز از درد لگن رنج می‌برند، می‌توانند تحت عمل جراحی تعویض مفصل قرار گیرند تا برای همیشه از شر درد لگن خلاص شوند. پس از تعویض مفصل ران، فرد باید تحت یک جلسه فیزیوتراپی قرار گیرد. نتیجه اصلی جراحی تعویض مفصل ران این است که فرد دیگر در راه رفتن، چرخش و ... مشکلی نخواهد داشت و به راحتی می تواند فعالیت های روزانه خود را انجام دهد.

جراحی تعویض مفصل ران: اگر فردی قبلاً جراحی تعویض مفصل ران انجام داده باشد و اخیراً در لگن یا پروتز خود مشکل داشته باشد، می تواند جراحی تعویض مفصل ران انجام دهد. مدت زمان توانبخشی پس از جراحی تعویض مفصل ران بیشتر از مدت زمان توانبخشی پس از جراحی تعویض مفصل ران است. اما باعث بهبود عملکرد و اصلاح فرم لگن می شود. همچنین این عمل باید توسط جراح ارتوپد انجام شود تا مفصل جدید به درستی جایگزین مفصل ران قدیمی شود و مشکلی برای بیمار ایجاد نشود.

بهترین جراح لگن

اگر در حال حاضر از درد لگن رنج می برید و می خواهید این مشکل را با بهترین و متخصص ترین پزشکان درمان کنید، در اسرع وقت با یک پزشک در شهرستان شهرستان وقت بگیرید و برای درمان مشکل خود اقدام کنید. دکتر. شهرشتانی یکی از بهترین جراحان ارتوپد در ایران است که سال ها جراحی موفق زانو و لگن را پشت سر گذاشته است. دکتر. شهرستانی می تواند خیلی سریع هر مشکلی را که در ناحیه لگن و ران پیش آمده تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای مشکل شما تجویز کند.