تجزیه و تحلیل صورتهای مالی جهت تصمیم‌گیری صحیح و به موقع مدیران یا ذینفعان شرکت برای ادامه یا توقف فعالیت، سرمایه‌گذاری و یا خروج سرمایه و… امری حیاتی و کاربردی است. از اینرو یادگیری تجزیه و تحلیل صورتهای مالی نه‌ تنها برای دانشجویان، بلکه برای کارکنان بخش حسابداری و مدیران هر کسب‌وکار نیز لازم بوده تا تحلیل درستی از وضعیت مالی شرکت و یا سازمان خود داشته باشند.

انجام تجزیه و تحلیل صورتهای مالی یک شرکت بسیار مهم است، چون از طریق آن مدیران و سرمایه‌گذاران متوجه خواهند شد که شرکت‌ شما در مقایسه با دوره‌های قبل چه عملکردی داشته و همچنین می‌توانید عملکرد شرکت خود را با رقبای خود مقایسه کنید. پس حسابداران ارشد باید نحوه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی را فرا گرفته، تا با آموزش آن به کارکنان خود، شناخت و درک درستی از سازمان پیدا کنند و برای اهداف مالی آینده شرکت خود بهتر تصمیم بگیرند.

  • اجزای مهم صورتهای مالی کدامند؟

اما قبل از هر چیز باید بدانیم که اجزای صورت مالی کدامند و تجزیه و تحلیل صورت های مالی چگونه انجام می‌شود؟ اجزای صورتهای مالی به چهار گزارش بسیار مهم تفسیم‌بندی می‌شوند: الف) ترازنامه ب) صورت سود و زیان ج) صورت سود و زیان جامع د) صورت جریان وجوه نقد

به زبان ساده یک صورت مالی شامل ترازنامه، گزارش عملکرد و صورت گردش وجوه نقد است که محصول فرایند حسابداری یک شرکت می‌باشند. مبنای تهیه صورت مالی استانداردهای حسابداری است که آن‌ها نیز به نوبه‌ی خود بر مفاهیم نظری گزارشگری مالی استوار هستند. صورت مالی باید به گونه‌ای تهیه شود که وضعیت مالی و عملکرد مالی را شفاف و واضح نشان دهد.

با توجه به موارد فوق در صورتی که صورت مالی مطابق با استانداردهای حسابداری تهیه شود، می‌تواند کمک زیادی به مدیریت واحد تجاری برای ارزیابی دقیق‌تر و تصمیم‌گیری صحیح‌تر داشته باشد. همراه صورت مالی، یادداشت‌های توضیحی برای شفاف سازی کامل این گزارشات ارائه خواهند شد.

https://accniaz.com/%D8%AA%D8%AC%D8%B2%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C/