پیش از این در مقالات مختلف به اهمیت استفاده از کمربند سلامتی مناسب برای درمان مشکلات و مسائل اشاره کردیم. در واقع کمربند تندرستی را مهمترین راه حل و درمان کمردرد و ستون فقرات می دانند. مهم ترین نکته ای که در خرید کمربند طبی باید به آن توجه کرد، نوع کمربند مناسب هر فرد است که می تواند با توجه به نیاز خود بهترین نوع کمربند را انتخاب کند. برای اینکه بتوان آن را یک کمربند راحت نامید، باید ویژگی های خاصی داشته باشد.

اگرچه برخی از ویژگی ها اهمیت بیشتری دارند و برخی دیگر اهمیت کمتری دارند، اما کنار هم قرار دادن آنها یک کمربند پزشکی خوب را ایجاد می کند. در این مقاله کلینیک فیزیوتراپی فانتوم سعی کردیم مهم ترین ویژگی هایی که باعث ایجاد یک کمربند طبی مناسب و کاربردی می شود را برجسته کنیم و همچنین در مورد خرید بهترین مدل های کمربند طبی مشاوره دهیم.


کیت کمربند پزشکی

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که از کمربند پزشکی چه انتظاری دارید. در واقع نوع تسمه و جنس آن تعیین کننده نیاز شماست که بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهد داشت. معمولا بهترین راه برای انتخاب نوع کمربند مراجعه به پزشک و متخصص ارتوپدی برای بهترین مشاوره است. در بیشتر موارد، هر چه مشکلات و آسیب‌های کمر شدیدتر و گسترده‌تر باشد، مدت زمان بیشتری نیاز به استفاده از کمربند طبی و انتخاب نوع سخت‌تر کمربند خواهید داشت.

سختی کمربند پزشکی

کمربندهای طبی
در درجات سختی متفاوتی برای رفع نیاز افراد مختلف عرضه می شوند. سختی تسمه معمولا به سه دسته نرم، نیمه سخت و سخت تقسیم می شود. باندهای سخت اغلب برای مراقبت های بعد از عمل یا افرادی که صدمات جدی دارند استفاده می شود. در واقع به دلیل اینکه تسمه سخت نسبت به سایر تسمه ها پشتیبانی بیشتری می کند، گاهی اوقات توصیه می شود که به طور مرتب از آن استفاده کنید. تسمه های نیمه سخت و تسمه های نرم برای کاربردهای گسترده تر استفاده می شوند. هرکسی باید با توجه به نیاز خود تصمیم بگیرد که کمربند چقدر تنگ باشد و برای این کار بهتر است از پزشک کمک بگیرید.

کیفیت و جنس پارچه کمربند

پس از انتخاب نوع تسمه و میزان سختی آن، باید به کیفیت و جنس پارچه مورد استفاده در کمربند طبی توجه کرد. در واقع یکی از مهم ترین چیزهایی که باعث می شود یک کمربند طبی خوب استفاده شود، استفاده از پارچه مناسب و خوب است. یک پارچه خوب و مناسب باید با گذشت زمان کیفیت خود را حفظ کند و شل نشود. از آنجایی که پارچه مورد استفاده در کمربندهای طبی کمی پلاستیکی است، باعث تعریق زیاد افراد می شود، بنابراین شستن هر از گاهی آن مهم است. بنابراین بسیار مهم است که جنس تسمه به گونه ای باشد که در هنگام شستشو و استفاده طولانی مدت خراب نشود.

تسمه های کشسان و چسب

در هر باند درمانی از تعدادی چسب مردانه و زنانه و کش های مختلف استفاده می شود. این ابزارها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا به مرور زمان کاربرد خود را از دست ندهند. اگر چسب یا الاستیک کمربند طبی خاصیت خود را از دست بدهد، تسمه غیر قابل استفاده می شود. به همین دلیل کیفیت این اقلام به اندازه کیفیت خود کمربند طبی اهمیت دارد. در هنگام خرید سعی کنید به مواردی از این دست توجه کنید تا پس از مدتی از خرید خود پشیمان نشوید.

عملکردهای اضافی کمربند پزشکی

برخی از ویژگی های خاص در مقایسه با مدل های معمولی دارای ویژگی های اضافی هستند. به عنوان مثال، برخی از کمربندهای طبی از آتل های فلزی یا پلاستیکی برای ایجاد تکیه گاه بیشتر استفاده می کنند. یا برخی از مدل های کمربند ظرفیت کمر دارند و می توان آن ها را تا کمر کشید که علاوه بر مشکلات کمر به درمان کمر کمک می کند (به این مدل کمربند کمربند می گویند). برخی دیگر از مدل های کمربند طبی با سیستم تسمه و پولی طراحی شده اند که می تواند فشار تولید را کنترل کرده و مناسب ترین وضعیت را برای هر فرد ایجاد کند (این مدل تسمه به سایبرتک یا تسمه پولی معروف است). چنین ویژگی هایی می تواند بر استفاده و قیمت منطقه تأثیر بگذارد.

کمربند فری سایز

نکته ای که در هنگام خرید ارتوپدی از جمله کمربند طبی باید به آن توجه کنید سایز محصول است حتما سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که اندازه ایده آل شما هستند، زیرا اندازه کمربند طبی ممکن است برای محدود کردن استفاده از آن خیلی کوچک یا بزرگ باشد. برخی از افراد ممکن است پس از خرید کمربند طبی دچار تغییر سایز شوند و کمربند انتخابی برای آنها مناسب نباشد. به دلیل این مشکل توصیه می شود از کمربند طبی در هر اندازه ای استفاده کنید که ویژگی های زیادی دارد و می تواند اندازه ها و اشکال مختلف را پوشش دهد.

خلاصه

در حالی که برخی از ویژگی های انتخاب یک کمربند سلامتی خوب کمتر از سایرین اهمیت دارند، اگر به همه این موارد با هم توجه کنید، می توانید تمام تلاش خود را انجام دهید. هنگام خرید کمربند طبی سعی کنید بر اساس توصیه و پیشنهاد پزشک این کار را انجام دهید. اول از همه به نیازهای خود توجه کنید و کمربند متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید. توجه به مواردی مانند سختی، کیفیت پارچه، کیفیت چسب ها، کش ها و اندازه کمربند به شما در انتخاب یک کمربند طبی خوب کمک می کند.