در این مقاله توصیه های مفید و کاربردی برای انتخاب بهترین رشته در آزمون های 1402 و 1403 ارائه شده است، اگر در کنکور 1402 و 1403 شرکت کرده اید و می خواهید انتخاب رشته کنید، مطالعه این مقاله ممکن است برای شما مفید و مفید باشد.

در این مقاله نکات مفید و کاربردی برای انتخاب بهترین رشته برای آزمون 1402 و 1403 ارائه شده است، اگر در کنکور 1402 و 1403 شرکت کرده اید و می خواهید انتخاب رشته کنید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما مفید و مفید باشد.

انتخاب غیرتصادفی رشته و دانشگاه: توصیه می شود از انتخاب رشته به صورت تصادفی خودداری کنید. زیرا اگر در رشته ای قبول شدید که علاقه ای به آن ندارید باید در آن رشته ادامه تحصیل دهید و یا اینکه یک سال محرومیت از شرکت در آزمون سراسری را قبول کنید.



در انتخاب رشته کنکور 1402 و 1403 به بازار کار توجه کنید: شایان ذکر است که در انتخاب رشته ها می توان به برخی مسائل بازار کار توجه کرد. این نمونه ها عبارتند از: - اشباع شدن بازار کار در نتایج برخی از رشته ها. · شغلی خارج از رشته تحصیلی خود پیدا کنید. · مشکل در به دست آوردن موقعیت مورد نظر بر اساس رشته تحصیلی خود. - افزایش فارغ التحصیلان زن در آموزش عالی و تاثیر فارغ التحصیلان بر بازار کار.・به حوزه هایی که پتانسیل یا توانایی کمی دارند در آینده توجه نمی کنیم زیرا در حال حاضر شناخته شده نیستند یا احساس نیاز نمی کنند.

موقعیت مورد علاقه در انتخاب مکان: علاقه را می توان به عنوان ترجیح بین اشیاء مختلف هنگام انتخاب تفسیر کرد. اگرچه انگیزه و علاقه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و شاید علاقه نوعی انگیزه واقعی در نظر گرفته شود، اما دقیق‌تر است که هر کدام را در جای خود در موضوعات حساسی مانند انتخاب یک منطقه مورد علاقه قرار دهیم. نامزدهای آینده، بدون رابطه مستقیم، آنها را نادیده می گیرند. داوطلب نمی تواند در کنکور سراسری و هدف از ورود به دانشگاه بی انگیزه بماند و قدردانی احتمالی از چالش این رقابت فشرده باید به معنای وجود انگیزه قوی برای ادامه تحصیل در دانشگاه باشد، اما نمی تواند علاقه داشته باشد. هنوز شکل مشخصی به خود نگرفته و داوطلب از رشته های مختلف است... دانشگاه به هدف واقعی خود نرسیده است. در نهایت، هر متقاضی احتمالا باید به یک یا چند زمینه تحصیلی علاقه مند باشد. در اینجا، مراقبت به معنای آشکارا خواستن و دوست داشتن است، بدون اینکه تأثیرات بیرونی بر آن میل سایه افکند. انگیزه اشتباه می تواند علاقه نادرست ایجاد کند. به این ترتیب می توان داوطلب را در محیطی قرار داد که دیگران از برخی رشته های دانشگاهی همیشه او را بت می کنند و او به صدها دلیل (قابل درک و نامفهوم) حوزه هایی را که داوطلب می خواهد انتخاب کرده و به تدریج تلقین می کند. علاقه کاذب به او در اینجا خانواده و دوستان واقعی داوطلب باید به او کمک کنند تا علایق واقعی و واقعی خود را از علایق کاذب جدا کند. علاقه واقعی با انگیزه واقعی همراه است. اگر علاقه بر اساس انگیزه واقعی باشد باید به عنوان یکی از مهم ترین عوامل انتخاب رشته نام برد.



5 فاکتور مهم برای انتخاب رشته و رشته مناسب کنکور 1402 و 1403

1- قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران مجرب خود مشورت کنید.

۲- تصمیم خودآگاهانه خود را در انتخاب رشته با توجه به استعدادها، مهارت ها، علایق و دانش خود بگیرید، زیرا تغییر یا انتقال رشته برای شما غیر ممکن است.

3. قبل از انتخاب رشته، در مورد موقعیت جغرافیایی و وضعیت علمی دانشگاه مورد نظر خود تحقیقات و تحقیقات لازم را انجام دهید.

4- راهنمای انتخاب رشته را با دقت مطالعه کنید و در هنگام دریافت فرم انتخاب رشته به اطلاعیه ها و توصیه های سازمان های سنجش یا دانشگاه ها در مورد صلاحیت ها و شرایط پذیرش توجه کنید.

5- با توجه به امتیاز و رتبه خود رشته ای را انتخاب کنید زیرا انتظارات زیاد شما ممکن است باعث شود که موقعیت های دیگری را که بعداً به راحتی نتوانید بدست آورید از دست بدهید.



چگونه رشته ها را انتخاب کنیم؟ هنگام انتخاب رشته، همه رشته ها را به سه دسته تقسیم می کنیم: رشته های خوش بینانه یا ایده آل، رشته های متعادل و رشته های پایین قابل قبول. رشته های ایده آل یا آرمان گرایانه رشته هایی هستند که در آنها شانس حفظ این رشته ها را در خوش بینانه ترین حالت ممکن خواهید داشت (یعنی بر اساس امتیاز کسب شده احتمال حفظ این رشته ها کمتر از 50 درصد است). توصیه می کنیم از بین 20 تا 25 مورد از این زمینه ها را انتخاب کنید. رشته های متوازن یا واقع گرایانه رشته هایی هستند که بر اساس رتبه خود شانس زیادی برای قبولی دارید، می توانید از بین 55 تا 60 رشته متوازن انتخاب کنید و در نهایت رشته های قابل قبول رشته هایی هستند که می خواهید در آن نوع رشته قبول شوید. تا زمانی که یک سال با آزمون فاصله دارید، بهتر است حدود 20 رشته قابل قبول را در انتخاب نهایی خود قرار دهید.

در انتخاب رشته کنکور 1402 و 1403 از این اشتباه پرهیز کنید: در انتخاب رشته به این مرحله توجه کنید که با یک مثال به شما نشان می دهم و آن این است که فرض کنید در رشته فیزیک بیشتر به فیزیک علاقه دارید. دانشگاه تهران نسبت به رشته برق همون که داری پس باید فیزیک تهران رو در اولویت قرار بدی. اما مهندسی برق تهران را هنوز زیر این رشته نگذارید چون رشته دوم در صورت عدم قبولی در رشته اول و کاملا مشخص است وقتی نمره قبولی شما به فیزیک تهران نرسید پس حتماً خواهید رفت. آن را دریافت کنید. مهندسی برق تهران را با موفقیت گذراند. این کار نمی تواند انجام شود و یکی از گزینه های شما بی جهت هدر می رود.

نقش والدین در انتخاب رشته: مواردی که والدین محترم در انتخاب رشته تحصیلی فرزندان باید بدان توجه کنند عبارتند از: - عدم القاء نظرات شخصی خود به فرزندان که ممکن است باعث ایجاد علاقه نادرست در کودک شود. - در آینده فرزندتان نباید به دنبال رویاها و آرمان های خود باشید. - نباید کودک خود را با دیگران مقایسه کنید زیرا این کار باعث رنجش و بیزاری در کودک می شود. - تجربیات اجتماعی خود را در مورد انتخاب رشته، ادامه تحصیل و تحصیلات آینده به فرزندتان بدهید. - روی رشته یا دانشگاه خاصی تاکید نکنید.



نکاتی که قبل از انتخاب رشته باید بررسی کنید: اگر قصد انتخاب رشته برای دبیرستان یا کنکور را دارید، پارامترهای زیر می تواند به شما در انتخاب رشته درست و اصولی و در نهایت موفقیت در کنکور، تحصیل و زندگی کمک کند.

1- علاقه: رشته ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید یا حداقل آزارتان نمی دهد.

2- بازاریاب: در حال حاضر بسیاری از رشته ها فاقد یک بازاریاب خوب هستند. درباره بازاریابان در زمینه انتخابی خود تحقیق کنید.

3-سطح آموزش مداوم: بررسی کنید که چقدر در زمینه مورد نظر خود یاد می گیرید.

4- نوع کار و ساعات کاری: در صورت انتخاب تعدادی رشته، در آینده ممکن است مجبور به کار در شب یا روزهای تعطیل شوید. این موارد را در نظر داشته باشید.

5- محیط کار: اگر مثلاً دوست ندارید در محیط بیمارستان کار کنید، انتخاب پرستار انتخاب مناسبی برای شما نیست. هر رشته ای که انتخاب می کنید، نوع کار و محیط کار آینده را بررسی کنید.



در انتخاب رشته کنکور 1402 و 1403 به دانشگاه های فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام نور توجه کنید: به دنبال پذیرش در رشته های روزانه نباشید. اگر مجاز به انتخاب رشته روزانه هستید، حتما کد رشته دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنید، اما در صورت عدم قبولی در دانشگاه روزانه در رشته مورد نظر خود، در رشته دیگری قبول خواهید شد. -دانشگاه های انتفاعی حتما انتخاب کنید. کد دانشگاه پیام نور را در نظر بگیرید و این دانشگاه را راهی برای ورود به دانشگاه در نظر بگیرید.

مراجعه به سایت: https://pourdastmalchi.net/services/انتخاب-رشته-سراسری/