آیا می دانید فرستنده دما چیست؟ آیا قطعات یا کاربردهای ترانسمیترهای دما را می شناسید؟ اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، فراموش نکنید که تا انتهای این مقاله ما را دنبال کنید.

امروزه در کارهای صنعتی از ابزارهای مختلفی استفاده می شود و این صنعت بسیار گسترده شده است و به ابزارهای متنوعی نیاز دارد. تقریباً هر قطعه از تجهیزات مورد استفاده در صنعت کاربردهای مختلفی دارد که باید برای ایجاد شرایط مناسب و تسهیل کار در دسترس باشد. فرستنده دما که تا کنون زیاد شنیده نشده است از تجهیزات صنعتی مهمی است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد.


مبدل حرارتی چیست؟

ترانسمیتر دما در واقع وسیله ای است که برای اندازه گیری دما به کار می رود و چنین وسیله ای این است که با کوچکترین واحد اندازه گیری دمای محیط یا دستگاه های مختلف صنعت را به صورت بسیار دقیق نشان می دهد. فرستنده علاوه بر نظارت بر دمای محیط مورد نظر، قابلیت اندازه گیری و نمایش تغییرات دمایی که در فضا یا دستگاه های مختلف ایجاد می شود را نیز دارد.


اجزای مبدل حرارتی

اجزای فرستنده دما به دو دسته تقسیم می شوند:

سنسور دما، دماسنج

سنسور دما بخشی از این دستگاه است که به صورت ترموکوپل کار می کند و قسمت اصلی ترانسمیتر دما محسوب می شود که وظیفه اندازه گیری دمای فعلی این قسمت از دستگاه را بر عهده دارد.


فرستنده

فرستنده قسمت دوم این دستگاه است که سیگنال های دریافتی از دما از طریق این قسمت تقویت شده و سپس به دفتر مدیریت یا سیستم کنترل مجتمع ارسال می شود تا کارگران مجتمع صنعتی مورد نظر بتوانند این سیگنال ها را مدیریت کنند. او می تواند نحوه عملکرد دستگاه و دقت عملکرد را درک کند و شرایط را کنترل کند.


چه نوع بخاری ها مهم ترین هستند؟

انواع فرستنده های دما بر اساس توزیع جریان به شرح زیر است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند:

فرستنده دما فعال

این نوع فرستنده برای عملکرد صحیح نیاز به منبع تغذیه جداگانه دارد و جریان خروجی آن حدود 4-20 میلی آمپر است. فرستنده دمای فعال در یک یا دو سیم متصل می شود.


دمای زیمنس

فرستنده دمای غیرفعال

فرستنده های دمای غیرفعال که به عنوان فرستنده دمای غیرفعال نیز شناخته می شوند، منبع تغذیه یا سیم کشی جداگانه ای ندارند، اما ولتاژ تغذیه آنها توسط دستگاه های جانبی مانند plcs و RTU تامین می شود. این نوع فرستنده که به طور گسترده در صنایع استفاده می شود، دارای جریان خروجی 4 تا 20 میلی آمپر است.


کاربرد فرستنده دما

سنسور دما برای محیط‌های صنعتی مختلف استفاده می‌شود و مهم‌ترین مناطق استفاده از سنسور دما را می‌توان در شرایط زیر ارزیابی کرد:

وضعیت کوره های صنعتی یا غیر صنعتی مانند کارخانه های ذوب آهن را بررسی کنید

بررسی وضعیت موتورهای صنعتی

از آن برای اهداف صنعت پالایشگاه استفاده کنید

بررسی وضعیت دیگ دربویلر

کنترل عملکرد مخازن تحت فشار

مطالعه تغییرات شیمیایی مرتبط با گرما

و...


سنسور دما بخر

افرادی که قصد خرید ترانسمیتر دما را دارند توجه داشته باشند که این دستگاه در انواع مختلفی عرضه می شود و هر نوع قابلیت اندازه گیری محدوده دمایی خاصی را دارد و هنگام خرید این دستگاه باید به خرید ترانسمیتر دما توجه داشته باشند. قابلیت اندازه گیری محدوده دمایی مورد نظر را دارد. ضمناً باید توجه داشت که قیمت ترانسمیتر دما متفاوت است و مراکز مختلف این دستگاه را با برندهای مختلف، مدل های مختلف و قیمت های متفاوت عرضه می کنند.

به عنوان مثال: قیمت فرستنده دمایی که محدوده دمایی بیشتری را اندازه گیری می کند با فرستنده ای که محدوده کمتری را اندازه گیری می کند یکسان نخواهد بود، اما برای تهیه آن باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.


فرستنده دما تاجسمن

هنگام خرید ترانسمیتر دما توجه داشته باشید که قیمت این دستگاه تحت تاثیر موارد زیر است:

محدوده دمایی قابل اندازه گیری

نماد انتقال حرارت

فروشگاهی که فرستنده را در آن می خرید

نحوه خرید حضوری یا حضوری

نوع فرستنده دما

و بعد از آن...


ایمنی هنگام نصب و استفاده از ترانسمیتر دما

این تجهیزات صنعتی باید توسط افراد واجد شرایط و با تجربه و دارای تخصص و مهارت کافی در این زمینه نصب و راه اندازی شود. برای جلوگیری از مشکلات و جلوگیری از مشکلات عملکرد فرستنده. پس لطفا برای استفاده از این ابزار به نصب و امنیت آن توجه کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از این تجهیزات صنعتی در مواقع ضروری می تواند منجر به حوادث و خطرات زیادی شود. بنابراین از استفاده از آن در محیط های صنعتی غافل نشوید. از آنجایی که کنترل دما با کمک این ابزار می تواند از افزایش دمای دستگاه یا محیط جلوگیری کند. و از حوادثی مانند انفجار جلوگیری کند


اخرین حرف

ما ترانسمیترهای دما، موارد استفاده، انواع، نحوه خرید و ... را بررسی کرده ایم تا کسانی که به این دستگاه نیاز دارند با در نظر گرفتن این موارد، آنها را خریداری کنند و از قسمت های مختلف ترانسمیتر دما مطلع شوند. ترانسمیتر دما یکی از مهم ترین و متداول ترین تجهیزات صنعتی مورد استفاده در شرکت ها می باشد و عدم دسترسی به این تجهیزات می تواند انجام بسیاری از فعالیت های صنعتی را با مشکل مواجه کند و این امر اهمیت استفاده از ترانسمیترهای دما را در کارخانجات صنعتی نشان می دهد. .

منبع مقاله: https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214043-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D9%85%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA