امروزه ما با انواع سیستم های جداسازی مرکزی از جمله VRV و VRF روبرو هستیم که در ساختمان ها و مکان های بزرگ استفاده می شود. در حال حاضر این سیستم ها جایگزین سایر وسایل سرمایشی و گرمایشی مانند پکیج های پشت بام و اینورترهای داکت اسپلیت در مناطق وسیع شده اند. اما این بدان معنا نیست که استفاده از این دو مورد متوقف شده است بلکه رقابت زیادی بین این موارد در بازار وجود دارد بنابراین بررسی همه آنها برای هموطنان عزیز مهم است.


انواع سیستم اسپلیت مرکزی

اسپلیت مرکزی نوعی دستگاه تهویه مطبوع و گرمایش یکپارچه است که از یک واحد داخلی و یک واحد خارجی تشکیل شده است که با استفاده از یک لوله همه منظوره جریان هوای سرد یا گرم را در محیط مورد نظر ایجاد می کند. انواع سیستم های توزیع متمرکز را می توان به دو دسته VRF و VRV تقسیم کرد.



VRF چیست؟

یک سیستم vrf که به عنوان سیستم توزیع مرکزی نیز شناخته می شود که عملیات سرمایش و گرمایش را انجام می دهد، دارای طراحی دو تکه به عنوان تهویه مطبوع است که دارای یک یونیت خارجی و یک یونیت داخلی است و یونیت خارجی باید بیرون به بیرون باشد. ساختمان. . . بر روی پشت بام یا ایوان نصب شده است. یونیت داخلی آن نیز به چند فن کویل متصل است که عملیات سرمایش و گرمایش را انجام می دهند. استفاده از یونیت های داخلی مجزا در این سیستم باعث می شود تا میزان سرمایش یا گرمایش هر قسمت به گونه ای تنظیم شود که هر قسمت از محیط مورد نظر دمای هوای مورد نیاز مردم را داشته باشد.



VRV چیست؟

سیستم VRV نوع دیگری از تقسیم مرکزی است که با VRF متفاوت است.

در واقع سیستم VRV از این نظر مشابه است که شامل یک ساختار خارجی و چندین پنل داخلی است، اما در این سیستم ها میزان هوای سرد یا گرم تولید شده در منطقه به اندازه، ضخامت، میزان جریان هوای ورودی و خروجی بستگی دارد. ، و غیره. گروه سیستم VRV محاسبه شده و جریان هوا بر اساس آن در هر منطقه ارسال می شود. اما در سیستم های VRV دمای هوای هر فاز مطلوب و مورد نیاز خواهد بود و از تلفات انرژی جلوگیری می شود.



داکت اسپلیت آپا؟

داکت اسپلیت یکی دیگر از انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی است که برای تهویه مطبوع ساختمان ها استفاده می شود و استفاده از آن نیاز به وسایل گرمایشی و سرمایشی مختلف مانند بخاری، رادیاتور و ... را در محوطه بی نیاز می کند.



کانال اسپلیت هایسنس

لوله های آب اغلب شبیه کولر گازی هستند اما از قطعات رو به رو استفاده نمی کنند بلکه این دستگاه با قطعات همراه هوا را خنک کرده و هوای تولید شده در محیط را پخش می کند. لوله ها معمولاً به دو نوع تقسیم می شوند و دو نوع مختلف وجود دارد:

. کمپرسور داکت اسپلیت دایره ای ثابت

. کابل مبدل را جدا کنید



پکیج سقفی چیست؟

پکیج پشت بام نوع دیگری از سیستم سرمایشی و گرمایشی است که از یخچال و کولر تشکیل شده است. این سیستم ها علاوه بر تولید سرما و گرما، رطوبت هوا و فیلتراسیون هوا را نیز تنظیم می کنند. پکیج سقفی باید به پکیج دیواری یا محفظه موتور متصل شود. کولرهای گازی از این نوع در ظرفیت های مختلف قابل ساخت و استفاده می باشد که انواع آنها تا 80 تن مبرد می باشد و با توجه به نیازهای مختلف ساخته می شوند.



مقایسه سیستم WRF و داکت اسپلیت

اکنون که در قسمت های بالا هر یک از سیستم های تهویه مطبوع را مطالعه کرده و با آن آشنا شدید، باید سیستم های vrf و داکت اسپلیت را با هم مقایسه کنید تا تفاوت بین این دو گزینه را بهتر درک کنید. بارزترین تفاوت بین vrf و split cant عبارتند از:



تنوع در تعداد واحدهای داخلی

استفاده از سیستم داکت اسپلیت به واحدهای داخلی کمتری نسبت به سیستم VRF نیاز دارد.

اختلاف قیمت

سیستم‌های VRF نسبت به سیستم‌های اسپلیت گران‌تر هستند و حتی اگر جدیدترین نوع مبدل اسپلیت در منطقه استفاده شود، باز هم هزینه آن بسیار کمتر از VRF خواهد بود.


برق

اینورتر داکت اسپلیت در مقایسه با سیستم VRF نیاز به برق بیشتری دارد و توان مصرفی آن نیز بسیار بالاست که می توان آن را علاوه بر میزان برق مصرفی، در هزینه استفاده یکی از نقاط قوت سیستم VRF دانست. سیستم خنک کننده نیز بر گرمایش در طول ماه تأثیر می گذارد زیرا هزینه برق بیشتری دارد.


کنترل مستقل دما

سیستم های داکت اسپلیت توانایی کنترل مستقل دما را ندارند، در حالی که سیستم های VRF این قابلیت را دارند و می توانند برای تنظیم دما برای هر بخش به طور کاملا مستقل استفاده شوند.


تولید صدا

حتی اگر کانال اسپلیت از نوع اینورتر باشد، باز هم نویز بیشتری در محیط ایجاد می کند، در حالی که سیستم های vrf چنین نیستند و میزان صدایی که تولید می کنند بسیار کم و ناچیز است.



تفاوت کیت سقف و سیستم VRF

توانایی

پکیج های پشت بام از نظر ظرفیت با سیستم های VRF متفاوت هستند زیرا VRF ها ظرفیت بیشتری دارند و قدرت بالاتری دارند.


بسته به تجهیزات دیگر

استفاده از بسته بالای سقف؛ باید یک پکیج یا موتور خانه وجود داشته باشد که بتوان سیستم را به آن متصل کرد و بدون اتکا به این موارد می توان از VRF بدون هیچ مشکلی استفاده کرد.



ساختار و بدن

عرشه سقف و VRF نیز از نظر شکل و ظاهر متفاوت هستند زیرا سیستم های VRF به صورت عمودی طراحی می شوند در حالی که سیستم های سقف افقی هستند.



خانه زیبا

به دلیل اینکه پکیج پشت بام نیاز به موتورخانه دارد، امکان استفاده از آن در همه فضاها وجود ندارد و از طرفی VRF بیشتر برای فضاهای بزرگ و عمومی استفاده می شود، در حالی که پشت بام برای ساختمان های مسکونی بهتر است. جدای از این موارد، تفاوت های دیگری نیز بین این دو سیستم وجود دارد که این مقاله مجال ذکر همه آنها را ندارد.



آخرین کلمه

گروه توسعه تدبیر که در زمینه ارائه انواع سیستم های تهویه مطبوع فعال است، تمامی موارد ذکر شده در این مقاله را در ظرفیت ها و مدل های مختلف از طریق وب سایت رسمی خود به آدرس ttmenterprise.com به هموطنان عزیز ارائه می دهد. vrf، مجموعه سقف، اسپلیت و غیره

ادامه مقاله:https://www.asianews.ir/fa/newsagency/14414/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D8%B1-%D8%A7%D9%81