روش های کاشت مو در چند مرحله اساسی مانند تعیین الگوی ریزش مو، تعیین بانک مو، تعیین بهترین روش کاشت مو، انجام عمل کاشت و مراقبت های قبل و بعد از آن انجام می شود. در تمام مراحل از 0 تا 100 کاشت مو، نظارت دقیق، رعایت شرایط بهداشتی، مراقبت های لازم و توجه به توصیه های پزشک از سوی جراح پلاستیک بسیار مهم است.

در این مقاله تمام مراحل کاشت مو از جمله علل ریزش مو و مشاوره قبل از کاشت برای کلیه مراحل بعد از کاشت به طور کامل شرح داده شده است. قبل از شروع کاشت مو، باید بدانید که چه فرآیند پیچیده ای باعث ریزش موی شما می شود و چگونه فرآیند کاشت می تواند این مشکل را حل کند.



چه چیزی باعث ریزش مو و کاشت مو تا صد

علل ریزش مو در مردان و زنان می تواند کمی متفاوت باشد و الگوی ریزش موی آنها یکسان نیست. همچنین در مردان، اگرچه الگوهای ریزش مو مشابه است، اما در برخی ممکن است ریزش مو ادامه یابد، در حالی که در برخی دیگر، ریزش مو در همان مراحل اولیه متوقف می شود.

یکی از مهم ترین عوامل قبل از کاشت مو، قطع ریزش مو در مردان است. در مردان، تا زمانی که این ریزش کامل نشده است، نباید کاشت مو انجام شود. در غیر این صورت ممکن است تمام نتایج عمل از بین برود و پیوند بی اثر شود. به همین دلیل خوب است علت ریزش مو را بدانید. سپس متوجه خواهید شد که کاشت مو چگونه می تواند این مشکل را حل کند.



ریزش مو و چرخه رشد

یک چرخه آلوپسی در همه افراد و مو در تمام قسمت های بدن وجود دارد که یک چیز حیله گر است. این الگو تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند جنسیت، ژنتیک و تغییرات هورمونی است. ریزش مو و طاسی مردانه که ناشی از عوامل ژنتیکی یا هورمونی است، معمولاً دارای الگوهای خاص و مشابهی است. این الگوی ریزش مو در سنین 20 تا 30 سالگی کامل می شود.

پیازهای بدن و موهای سر در داخل اندام کوچکی به نام فولیکول قرار دارند و در آنجا رشد می کنند. فولیکول یک ساختار بسیار کوچک است که مانند یک گلدان عمل می کند. این بدان معناست که ریشه و فولیکول مو را رشد می دهد و حفظ می کند. به عبارت دیگر مو زنده است و از خون تغذیه می شود. این اتصال خونی پیاز مو به ریشه توسط قسمت پایینی فولیکول ایجاد می شود.

فولیکول های مو به مدت 3 تا 5 سال موها را روی سر ذخیره می کنند و در این مدت موها به طور مداوم رشد می کنند. پس از آن، فولیکول برای چند ماه استراحت می کند و موها می ریزند. به عبارت دیگر، هر مویی که روی بدن یا سر خود می بینید حداکثر بین 3 تا 5 سال باقی می ماند. در پایان چرخه رشد مو، فولیکول از کار می افتد و موهای داخل آن می میرند. به همین دلیل همیشه شاهد ریزش مو در قسمت های مختلف بدن و سر خود خواهید بود.


چرخه رشد مو را تسریع می کند

گاهی اوقات رشد مو به دلایل مختلف به جای دوره طولانی 5 ساله در مدت زمان کوتاه تری رخ می دهد. به همین دلیل، برای مثال، یک فولیکول مو به جای 80 سال، در 20 یا 30 سال 20 برابر بیشتر مو تولید می کند. در این حالت، فولیکول های مو دیگر سلول های بنیادی برای رشد موهای جدید ندارند. آلوپسی زمانی رخ می دهد که ذخایر سلول های بنیادی در فولیکول ها کاهش یابد.



توقف رشد مو و طاسی

در برخی موارد، برخی از فولیکول های مو به هورمون ها و عوامل ژنتیکی حساس هستند و به تدریج در سن خاصی مثلاً بعد از بلوغ غیر فعال می شوند. در این زمان، آنها از دوره استراحت (تلوژن) به دوره رشد مجدد (آناژن اولیه) نمی گذرند. در چنین شرایطی سر انسان وجود دارد.

به عبارت دقیق‌تر، هورمون‌های مردانه روی گیرنده‌های قسمت پایین فولیکول‌ها می‌نشینند و آن‌ها را می‌کشند. این مشکل تا حدی با کمک برخی داروها و روش ها قابل حل است. به دلیل بازسازی فولیکول ها و بازیابی ارتباط خونی بین فولیکول ها و عروق، چرخه رشد مو به حالت طبیعی باز می گردد. اما اغلب این روش ها به خوبی جواب نمی دهند و در نهایت مجبور به کاشت مو می شوید.



چگونه ریزش مو یا طاسی دائمی را درمان کنیم

بهترین راه برای درمان طاسی، کاشت مو است. در واقع تعدادی از فولیکول های دست نخورده را انتخاب کرده و به نواحی بدون موی پوست سر پیوند می زنیم. برای این کار، چندین گرافت (شامل یک یا دو فولیکول) از پوست سر یا بدن برداشته می شود تا در نواحی بدون مو قرار گیرد.

این فولیکول های جایگزین و جایگزین چرخه طبیعی رشد مو را در طول زندگی فرد طی می کنند. به این ترتیب فرد تا پایان عمر موهای طبیعی روی سر خود خواهد داشت.

در کنار روش طبیعی کاشت مو که از بدن یا سر انسان گرفته می شود، روش های دیگری مانند استفاده از سلول های بنیادی و همچنین کاشت یا کاشت موی مصنوعی نیز وجود دارد که هزینه بالایی دارند و معمولا انجام نمی شوند. برای همه مردم امکان پذیر است

حتی در زنان، زیرا علل ریزش مو و طاسی به اندازه مردان مشخص نیست. تعیین ساختار موی مناسب برای برداشت فولیکول های سالم کار آسانی نیست. به همین دلیل، کاشت مو چالش برانگیزتر می شود.



سن ایده آل برای کاشت مو

برای اینکه بدانید زمان مناسب برای کاشت مو چه زمانی است، ابتدا باید چرخه رشد مو و ریزش موی خود را تعیین کنید. یک جراح پلاستیک و زیبایی باید بتواند تشخیص دهد که آیا ریزش موی فرد کامل است یا خیر. متخصصان عموماً افراد کمتر از 30 سال را کاندید مناسبی برای پیوند نمی دانند. زیرا معتقدند چرخه ریزش مو تا آن زمان کامل نشده است.

حال اگر جراحی کاشت مو قبل از 30 سالگی انجام شود، مشکلات پیچیده ای داریم:

رایج ترین محل اهدای کاشت مو، پشت سر است. گرافت های مو که معمولاً از 2 تا 3 قسمت مو تشکیل شده است، از پشت سر و بالای گوش ها گرفته می شود تا در جلوی سر قرار گیرند. در برخی از انواع ریزش مو، ناحیه پشت ممکن است مستعد ریزش باشد. در این صورت، اگر از فولیکول های پشت سر برای پیوند به جلوی سر استفاده کنیم، ممکن است آن اندام ها نیز از کار بیفتند و مو تولید نکنند. بنابراین عمل کاشت مو بدون نتیجه است. ما واقعاً نمی دانیم که کدام فولیکول های مو برای همیشه می ریزند و کدام یک تا زمانی که بزرگ شود روی سر فرد باقی می ماند. پس باید منتظر بمانیم تا تمام موها مستعد ریزش شوند و مدل مو کامل شود.

یکی دیگر از مشکلات کاشت مو قبل از 30 سالگی این است که ممکن است در برخی افراد ریزش مو بیش از حد باشد و پشت سر کمتر تحت تاثیر قرار گیرد. در چنین مواقعی اگر موها برای کاشت برداشته شده باشد با دو مشکل مواجه می شویم: اول محل برداشتن پیوند از پوست سر. یعنی پوست بسیار کم رنگی خواهد بود که جالب به نظر نمی رسد. دوم اینکه با برداشتن موهای پشت سر، روشن کردن این ناحیه توصیه شد. در این حالت ممکن است قسمت جلوی سر ضخیم تر از پشت سر باشد. این اصلا عادی نیست. یعنی خیلی خوب نیست و مشخص است که کاشت مو موفقیت آمیز نبوده است.

بیشتر بخوانید:https://cliniczibayi.com/کاشت-مو/لیست-کلینیک-های-کاشت-مو-در-شیراز