در این مقاله در مورد ویژگی های مختلف یک کفش که باید به عنوان کفش مناسب برای شما در نظر گرفته شود صحبت می کنیم و همچنین نکات مهمی را برای موفقیت در ساخت کفش مناسب به شما آموزش می دهیم. ما شرایط خاصی را در نظر می گیریم و پیشنهاداتی را برای ایجاد کفش مناسب برای افرادی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند ارائه می دهیم.

برای اینکه یک کفش خوب و مناسب نامیده شود باید ویژگی های زیادی داشته باشد اما به طور کلی مهم ترین ویژگی هایی که در این مقاله توضیح خواهیم داد عبارتند از: مختصر و مفید، کفش مناسب کفشی است که باعث می شود پاهای شما بعد از استفاده سالم و راحت شوند. کفشی که اجازه عرق کردن پا را نمی دهد، سفت نیست، قسمت خاصی از پا را فشار نمی دهد، با آناتومی پا مطابقت دارد، به پا اجازه می دهد تا با انعطاف خود حرکت کند و در برابر هر عامل مضری مقاوم باشد.

از نقش پا در سلامت بدن چقدر می دانید؟ آیا می دانستید پا مهمتر از اندام حرکتی است؟ بهتر از یک قلب دوم؟! بله، «پا از قلب دوم مهمتر است» با اتصال مستقیم به زانو، لگن و گردن و داشتن نتایج قوی اعصاب از قسمت های مختلف بدن مانند گوش، چشم، غده هایی مانند غده هیپوفیز، نقش مهمی در سلامت یا آسیب سایر قسمت های بدن ایفا می کنند. بنابراین، اگر به دنبال حفظ سلامت بدن خود هستید، از سلامت و راحتی پاهای خود غافل نشوید.

اما کدام عوامل بیشترین تاثیر را در حفظ سلامت پا دارند؟

داشتن سبک زندگی سالم: این به معنای مراقبت از بهداشت پا، سبک زندگی، زمان ایستادن، وزن مناسب و غیره است.

استفاده از کفش استاندارد مناسب

ویژگی های کفش مناسب را بشناسید:

تعداد کفش:

کفش نباید برای پا خیلی گشاد باشد، در غیر این صورت چرم به بدنه کفش ساییده می شود و باعث ایجاد تاول و گاهی عدم تعادل در هنگام راه رفتن می شود. کفش باریک کفش خوبی نیست، شست پا باید آزادانه حرکت کند به طوری که فاصله نوک پا با کفش کم باشد، کناره های کفش به پا فشار نیاورد و سایز پنجه کفش به گونه ای باشد که انگشتان پا به یکدیگر برخورد نکنند.

مقاومت کفش در برابر عوامل مخرب:

کفش باید خیلی ضخیم باشد تا پا را از سرما و گرما و ضربه محافظت کند و کفش سمت راست زیره آن چرم باشد یا جنس زیره آن از لیز خوردن جلوگیری کند.

جنس کفش:

جنس کفش باید از نوعی باشد که تهویه مناسبی را برای پاهای شما فراهم کند تا از تعریق، بو و رشد میکروب ها و قارچ ها روی پاها جلوگیری شود. به گفته این نشریه، کارشناسان صندل را به عنوان بهترین کفش متناسب با پای افراد معرفی می کنند.

انعطاف پذیری کفش:

کفش باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد که به پای شما آسیب نرساند یا مسیر پا را در حین راه رفتن تغییر ندهد. اگر راه رفتن عادی خود را تغییر دهید، آسیب هایی مانند میخچه خواهید داشت.

زیره کفش:

برای جلوگیری از کمردرد و زانو درد، کف کفش باید فضای آزاد پا را بپوشاند و کف کفش باید امکان کشسانی زیادی برای کاهش فشار روی پا داشته باشد.

پاشنه:

برای پاهای معمولی، پاشنه استاندارد 2 تا 4 سانتی متر تعریف می شود که خطرات زیادی برای کمر و زانو دارد. همچنین پاشنه کفش باید پهن باشد تا از قوس پا حمایت خوبی داشته باشد و در نتیجه آسیب های وارده به پا و کمر کاهش یابد.

روش تغییر سایز در کفش:

موادی مانند بند نخی، نوار، چسب، بند یا نوار و بند کفش به شما این امکان را می دهد که سایز کفش را تا حد مشخصی از پای خود کم و زیاد کنید و این مواد به قد پاهای افراد نیز کمک می کند.

نکات اصلی که برای خرید کفش مناسب باید در نظر بگیرید:

اطلاعات کافی:

برای انتخاب خوب باید اطلاعات کافی داشته باشیم.بنابراین ابتدا اجزای تشکیل دهنده کفش و انواع آن را بشناسید پس کافی است مقاله آناتومی کفش را مطالعه کنید.

اولویت خود را مشخص کنید:

تکلیف خود را مشخص کنید، اولویت شما در انتخاب کفش چیست؟ مد یا سلامتی؟ رنگ و مدل کفش خاص یا پاهای راحت؟ اگر سلامتی مهمترین چیز است، به جنس و کیفیت قسمت رویه، زیره و آستر داخلی کفش توجه کنید.

هیچ دو پا یکسان نیست.

برای اکثر افراد، دو پا دقیقاً یک اندازه نیستند، بنابراین در انتخاب سایز کفش به سایز بزرگتر توجه کنید تا پای بزرگتر شما به دلیل تنگی کفش آسیب نبیند.

اعداد زوج برای سایزهای مختلف کفش لزوماً یکسان نیستند:

انواع مختلف کفش ها متفاوت هستند، بنابراین اگر کفش شماره 40 به پای شما می آید، ممکن است کفش شماره 40 با کفش های دیگر مناسب نباشد. بنابراین، شماره کفش قبلی خود را اصلاح نکنید و کفش های جدید را امتحان کنید. هنگام خرید آنلاین از راهنمای انتخاب سایز استفاده کنید یا از یک متخصص فروش اطلاعات مستقیم دریافت کنید.

کفش پشتی، راهنمای خرید خوب:

هنگام خرید کفش های قدیمی خود را با خود ببرید تا با توجه به نقاط آسیب دیده متوجه شوید که کفش های جدیدی که به دست می آورید در مقایسه با بندهایی که پوشیده شده یا خراشیده شده است چه امتیازی باید محکم باشد.

زمان مناسب برای خرید کفش:

به دلیل راه رفتن، ایستادن و دریافت دماها و ضربه های مختلف، پای انسان در شب بیشتر باز می شود، بنابراین در پایان روز بهترین زمان برای یافتن سایز کفش مناسب است.

هنگام خرید جوراب کفش مناسب بپوشید:

فرض کنید کفش زمستانی خریدید، وقتی کفش رسمی خریدید، به جای جوراب نخی، جوراب پشمی می پوشیدید... اگر به هماهنگی جوراب و نوع کفش توجه نکنید، با مشکل کفش های تنگ و گشاد مواجه خواهید شد.

کفش ها را روی پاهایتان بگذارید:

کفش هایی را انتخاب کنید که با ساختار پاها و شکل انگشتان پا مطابقت داشته باشد تا کناره ها و پشت پاها فشرده نشود. در واقع کفش ها از همان لحظه ای که می پوشند باید راحت باشند. در مورد وعده راحتی آینده نگران نباشید.

مطمئن شوید که با کفش راه می روید.

بعد از پوشیدن کفش در فروشگاه حتما با آن راه بروید، اگر بند کفش است حتما آن را ببندید.

کفش مناسب برای بیماران و شرایط خاص:

کمر درد:

در صورت کمردرد سعی کنید از کفش طبی استفاده کنید، زیرا برخی از کمردردها ناشی از پوشیدن کفش های نامناسب است.

دیابت کانت:

دیابتی ها گاهی اعصاب ضعیف و حسگرهای درد در کف پا دارند و نمی توانند فشار عوامل خارجی را به خوبی روی کف پا احساس کنند و یا در مواردی زخم های کف پای این افراد خوب نمی شود; بنابراین این افراد هنگام انتخاب کفش حتما باید با متخصص مشورت کنند

زن باردار:

زنان معمولاً اندازه پای خود را در دوران بارداری حداقل به اندازه نصف و حداکثر یک سایز تغییر می دهند. همچنین در بین انواع کفش، کفش راحتی برای این دوران مناسب است تا از ساق پا و ناحیه پشت افراد دوری کند.

اضافه وزن:

افرادی که وزن زیادی را حمل می کنند، کفش های تخت برای آنها انتخاب خوبی است، زیرا کفش های پاشنه بلند به راحتی تعادل آنها را به هم می زند.

و در آخر چند توصیه در مورد خرید کفش برای کودکان:

کودکان از زمانی که راه رفتن را یاد می گیرند به کفش نیاز دارند، کفشی نرم و منعطف و فضای کافی در ناحیه پنجه پا داشته باشد تا مانع رشد انگشتان دست و پای کودک نشود. برای رشد پاهای کودک هر شش ماه یک فاصله نیم سانتی متری در طول کفش در نظر بگیرید. حتما پای کودک را مدام چک کنید، در صورت وجود علائمی مانند قرمزی، تاول و زخم، فورا کفش را تعویض کنید.

نمایش بیشتر: https://www.alivitrine.ir/