پشتیبان اصلی یک برنامه رادیویی مجری، متن رادیویی، تهیه کننده، تکنسین صدا، گویندگان و تیم بازرگانی است. رادیو با بیش از 100 سال فعالیت، رسانه ای است که علیرغم معرفی فناوری های پیشرفته تر، به حیات خود ادامه می دهد.

نه تلویزیون و نه اینترنت نمی توانند آن را از بین ببرند، بلکه برعکس، باید تقویت شود: قالب تلویزیونی Late Night Show و مصاحبه های اقتباس شده از رادیو سنتی آنها، و ورود اینترنت فقط فضا را برای تبلیغات از طریق رادیو اینترنتی باز کرد و دامنه آن را افزایش داد. منبع مقاله: https://shirahmadi.ir/market/radio-programming-training/

در واقع، امروزه نه تنها می‌توانیم ده‌ها هزار ایستگاه رادیویی را از سراسر جهان در اینترنت پیدا کنیم، بلکه چندین کشور در حال تغییر فرمت دیجیتالی روی آنتن هستند که در بدترین حالت سیگنالی شبیه به FM، اما بدون تداخل دارد.

صرف نظر از اینکه صدا چگونه به گوش ما می رسد، عناصر تشکیل دهنده یک برنامه رادیویی، در عین انعطاف پذیری، نسبتا ثابت می مانند. ما می توانیم آنها را به یک تیم انسانی و یک تیم رادیویی تقسیم کنیم.

- تیم انسانی

گوینده

تبلیغات

صدا همیشه برنامه نویسی را هدایت می کند. او در برنامه های گفتگو به عنوان یک مصاحبه کننده، به عنوان مجری در گفتگو با چند مهمان یا به عنوان یک راوی عمل می کند.

بسته به نوع برنامه، مجری ممکن است راهنمای برنامه های جاری باشد، در مورد سریال های رادیویی، در مورد برنامه های خبری، شما صدای موجود در متن خبر یا شخصی که آهنگ هایی را که در برنامه های موسیقی ظاهر شده یا در شرف پخش هستند را نشان می دهد.

این برنامه ها دارای مضامین خاصی برای دوره های خاص هستند. چه یک گزارش خبری یا یک رویداد ورزشی، همیشه فیلمنامه ای از قبل آماده شده است تا توسط یک برنامه نویس پخش شود.

حتی در کنسرت های انفرادی، فیلمنامه در تولید مهم است و شامل لیست آهنگ هایی است که باید پخش شود.

فیلمنامه نویسان

فیلمنامه نویسان وظیفه ویرایش متن را بر عهده دارند. آنها بیشتر روزنامه نگاران یا خبرنگارانی هستند که از توانایی نوشتن به زبان رادیو استفاده می کنند، اگرچه این بستگی به ظرفیت رسانه دارد. آنها وظیفه شیراحمدی جمع آوری اطلاعات، مونتاژ کردن آن ها را در چارچوب زمانی محدود دارند.

سازنده

تهیه کننده استاد هر نمایشی است. در برنامه های خبری او مسئول هماهنگی نویسندگی است، در برنامه های تاک شو او است که مصاحبه می کند و در صورت شکست برنامه B دارد، در برنامه های موسیقی او است که موسیقی را برای صدا، مطالب جدید و ... آماده می کند.