دو نوع اصلی بخاری بدون دود وجود دارد: شعله آبی و مادون قرمز. هر دو بسیار مؤثر هستند (معمولاً بیش از 99٪).

یک بخاری مادون قرمز بدون دود از گاز برای گرم کردن پانل های سرامیکی استفاده می کند و گرما را به اشیاء (یا افراد) در اتاق منتقل می کند.

بنابراین، بخاری مادون قرمز منبع گرمایی بسیار متمرکز است: اگر مستقیماً در مقابل آن بایستید، بلافاصله گرما را احساس خواهید کرد.

بخاری بدون دودکش Blue Flame به صورت همرفتی عمل می کند و هوای واقعی اتاق را گرم می کند. یک بخاری شعله آبی ممکن است بیشتر طول بکشد تا یک اتاق را گرم کند، زیرا باید هوا را گرم کند، نه یک جسم، اما کنترل دمای ثابت تری را نسبت به بخاری مادون قرمز ارائه می دهد. اگر فضای شما عایق است، بخاری شعله آبی احتمالا بهترین انتخاب است.

بخاری های اتاق بدون دودکش و شومینه ها را بخاری های بدون دودکش می نامند. کارخانه گاز "واحدهای بدون ابداع" آنها محصولات احتراق را مستقیماً در مناطق مسکونی منتشر می کنند. این بخاری ها به دلیل قیمت پایین و هزینه نصب پایین، بسیار محبوب هستند و خریداران را به خود جلب می کنند، برای مثال، طبق مجله Appliance Magazine، از سال 2004 تا 2008 به طور متوسط ​​سالانه 290000 بخاری بدون دود در آمریکا فروخته شده است.

مزایای بخاری بدون دودکش

نصب بخاری های بدون دودکش نسبت به بخاری های با تهویه مستقیم هزینه کمتری دارند و انعطاف پذیری بیشتری در نصب دارند زیرا برای تهویه نیازی به دسترسی به دیوارهای خارجی ندارند. با این حال، هوای خروجی در داخل خانه تخلیه می شود. به همین دلیل، نصب بخاری های بدون هوا در اتاق هایی که افراد در آن می خوابند غیرقانونی است و برخی از قوانین ساختمانی محلی به هیچ وجه بخاری بدون هوا را مجاز نمی دانند.

بخاری به ندرت در خارج از دودکش نصب می شود. شما به سادگی دستگاه را خریداری کرده، آن را به منبع گاز خود متصل کرده و آن را روشن کنید. هیچ کانال هوای خطرناکی نباید در دیوار یا بالای دودکش نصب شود.

مشکلات مربوط به استفاده از بخاری بدون دودکش

وقتی اجازه می دهیم این چیزها در اتاق نشیمن ما بمانند، مشکلات زیادی ایجاد می شود:

محصولات جانبی احتراق

اول اینکه برخی از محصولات احتراق به همراه بخار آب و دی اکسید کربن برای ما خوب نیستند. با بخاری بدون بخار، فرآیند احتراق (به گفته سازندگان، 99.9٪ یا بالاتر) - اما ده یا صد درصد می تواند بسیار ناخوشایند باشد، حاوی ترکیباتی مانند دی اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دوده و غیره. و هیدروکربن های نسوخته

اولین مورد این است که علاوه بر بخار آب و دی اکسید کربن، محصولات جانبی احتراق وجود دارد که برای ما خوب نیست. در یک دستگاه احتراق بدون دود، فرآیند احتراق (بازده 99.9٪ یا بیشتر به گفته سازندگان) بسیار کامل است - - اما دهم یا دهم درصد می تواند بسیار ناخوشایند باشد، حاوی ترکیباتی مانند مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دوده و ... هیدروکربن های غیر قابل احتراق

مونوکسید کربن در سطوح بالا سمی (حتی کشنده) است و در سطوح پایین باعث مشکلات سلامتی طولانی مدت می شود. حتی در مقادیر کم، دی اکسید نیتروژن می تواند به سیستم ایمنی بدن ما آسیب برساند و خطر عفونت های تنفسی را افزایش دهد.

یک سنسور کاهش اکسیژن (ODS) در بخاری‌های گازی و شومینه‌ها اگر سطح اکسیژن به زیر 18 درصد برسد، جریان گاز را قطع می‌کند (که نشان می‌دهد هوای تازه کافی وارد خانه نمی‌شود)، اما ODS مونوکسید کربن یا سایر انتشارات خطرناک را تشخیص می‌دهد. غیر قابل تشخیص

2. متراکم شدن آب در خانه

مشکل دوم این است که محصولات احتراق غیر سمی "تمیز" که به صورت عمده وارد خانه می شوند نیز چندان خوب نیستند. سطوح بالای دی اکسید کربن می تواند باعث خواب آلودگی و یا تحریک چشم شود.

بخار آب زیادی که از خانه‌های ما خارج می‌شود، سطح رطوبت را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به تراکم در پنجره‌ها، دال‌های بتنی یا نواحی دیوار «پل حرارتی» شود. این رطوبت می تواند منجر به رشد کپک، آلرژی و آسم در صاحبان خانه و پوسیدگی شود. هرچه خانه قوی تر باشد، خطر بیشتر است. یک بخاری گازی بدون دود 30000 Btu/hr یک سوم گالن آب در ساعت تولید می‌کند و هفت گالن در روز در شبانه‌روز تولید می‌کند.

سایر محصولات احتراق

همه سوخت ها حاوی رگه هایی از گوگرد هستند که برخی از آنها به منبع آن بستگی دارد. در طی احتراق، گوگرد موجود در سوخت با اکسیژن ترکیب می شود و دی اکسید گوگرد را تشکیل می دهد. سطوح کمتر از نیم قسمت در میلیون (ppm) می تواند به برخی گیاهان آسیب برساند.

یکی دیگر از آلاینده های تولید شده در حین احتراق گاز اتیلن است. همچنین می تواند از گیاهان رسیده یا پوسیده ایجاد شود. در سطوح زیر 0.01 ppm، علائمی مانند تغییر شکل برگ و گل، توقف رشد، ریزش جوانه، پیری تاج گل و پیری گل ممکن است رخ دهد. در نصب بخاری های بدون دودکش باید دقت شود. از هوای آرایش کافی اطمینان حاصل کنید و مرتباً تعمیر و نگهداری را انجام دهید. برای هشدار در مورد میزان آلودگی بیش از حد از یک کارخانه نشانگر نزدیک بخاری استفاده کنید.

اقدامات احتیاطی برای استفاده از بخاری های بدون دودکش

با خواندن برچسب های هشداری که همراه با بخاری گرم نشده ارائه می شود، باید بدانید که آنقدرها هم خوب نیست. این برچسب‌ها توصیه می‌کنند پنجره را در حین کار باز کنید، حداکثر چهار ساعت در هر بار کار کنید و از آن به عنوان سیستم گرمایش اصلی استفاده نکنید. آیا واقعاً این توصیه ها رعایت می شود؟

بر کسی پوشیده نیست که وسایل گازسوز و نفت سفید بدون دودکش ایده بدی هستند. بسیاری از دانشمندان و متخصصان پزشکی مدتهاست که استدلال می کنند که آنها منطقی نیستند. بسیاری از نشریات زیست‌محیطی استدلال می‌کنند که چنین دستگاه‌هایی باید بر اساس قوانین ساختمانی ممنوع شوند.

اما جالب اینجاست که مقررات مربوط به بخاری های دودکشی مسیر دیگری را طی کرده است. نفوذ صنایع سنگین در فرآیند کدگذاری و قوانین بین المللی پذیرفته شده ساختمانی ممنوعیت این محصولات را دشوارتر کرده است.

به طور کلی، واحدهای بدون دود برای گرم کردن اتاق و در عین حال کاهش هزینه های گرمایش طراحی شده اند.

اکثر بخاری های بدون مایع حاوی یک عامل کاهش دهنده اکسیژن یا "ODS" هستند. اگر سطح اکسیژن بالاتر از سطح ایمن نباشد، ODS بلافاصله جریان گاز سوزان را متوقف می کند. متداول ترین سوخت های مورد استفاده گاز طبیعی و پروپان هستند. در حالی که این بخاری ها یک تعمیر سریع برای اتاق های سرد فراهم می کنند، شما به یک فیلتر هوا برای آن اتاق یا فضا نیاز دارید. این را در نظر داشته باشید، گرم کردن اتاق با واحد شعله آبی تفاوتی با استفاده از اجاق گاز ندارد.

بخاری های بدون دودکش در مناطق مرغداری و دامداری

استفاده از بخاری دودکش برای اکثر کشاورزانی که مرغ یا دام نگهداری می کنند رایج است. برخی از گونه های دام به درجه حرارت بسیار حساس هستند، به خصوص در هنگام تولد. این حیوانات در این مرحله اولیه به گرمای اضافی نیاز دارند و با بالغ شدن این نیاز کاهش می یابد.

تأسیسات پرورش طیور و دام باید به گونه ای طراحی شود که در هنگام استفاده از بخاری های بدون دودکش، سیستم تهویه هوای تازه کافی را برای حیوانات فراهم کرده و محیطی سالم در داخل تأسیسات ایجاد کند.

موارد احتیاط

• هرگز از گاز طبیعی در واحد گاز پروپان استفاده نکنید.

• هرگز از پروپان در واحدی که برای گاز طبیعی طراحی شده است استفاده نکنید.

• تمام اتصالات را بررسی کنید. برای جلوگیری از هرگونه خطر آتش سوزی، تصادف یا انفجار، هرگز نشت گاز را با شعله باز بررسی نکنید.

• بخاری های ناکارآمد با ورودی بیش از 10000 BTU در ساعت را نمی توان در اتاق نشیمن یا حمام نصب کرد و بخاری با ورودی بیش از 6000 BTU در ساعت را نمی توان روی ساعت در سرویس بهداشتی نصب کرد.

بخاری های RMC-LC30، LI30، LC20 یا LI18 را در اتاق خواب یا حمام نصب نکنید.

بخاری های RMC-LC10 یا LI10 را در حمام نصب نکنید، آنها مجاز به استفاده در اتاق خواب هستند.

• بخاری LI06 در حمام یا اتاق خواب مجاز است.

• برای گرمایش اضافی از بخاری بدون دودکش استفاده می شود.

• برای کار با این بخاری از دمنده یا سایر لوازم جانبی غیرمجاز استفاده نکنید.

• به دلیل دمای بالا، وسایل باید دور از تردد، فروشگاه های مبلمان و پارچه قرار گیرند. اشیاء قابل اشتعال را در فاصله 36 اینچ از جلو و بالای بخاری و 10 اینچ از کناره های بخاری (8 اینچ برای بخاری L106) نگه دارید.

چگونه بخاری های گاز دودکش را ایمن تر کنیم؟

نصب حرفه ای وجود دارد

نصب کلیه بخاری های گازی به جز دودکش ها باید توسط متخصص انجام شود. آنها از خطرات آگاه هستند، آموزش دیده اند و دانش لازم برای شناسایی خطراتی را دارند که صاحب خانه معمولی ممکن است از دست بدهد. تخصص و قضاوت آنها می تواند از شما، خانواده یا خانه شما محافظت کند.

از سنسورهای اکسیژن استفاده کنید

توصیه می شود فقط از بخاری های گازی مورد تایید استفاده کنید. بخاری های تایید شده دارای یک سنسور کاهش اکسیژن (ODS) هستند که در صورت کاهش سطح اکسیژن در اتاق به 18.5٪ یا کمتر، جریان گاز را قطع می کند. برای مرجع، سطح هوا در 21٪ باقی می ماند.

از فضاهای مناسب استفاده کنید

یک لوله کش حرفه ای می تواند واحد گرمایش مناسب فضای شما را تعیین کند. دانش آنها ارزشمند است.

ردیاب مونوکسید کربن را نصب کنید

یک آشکارساز مونوکسید کربن صفحه نمایش دیجیتال نصب کنید مونوکسید کربن کشنده است زیرا بی بو، بی رنگ، بی مزه و برای انسان غیرقابل تشخیص است.

منبع مقاله: https://www.entekhabcenter.com/قیمت-بخاری-گازی