قبرس یکی از جزایر شرق مدیترانه است. به عقیده بسیاری از افراد، این کشور مکان مناسبی برای مهاجرت نیست. اما مزایای فراوان تحصیل در قبرس این کشور را به یکی از گزینه های لیست بهترین کشورها برای تحصیل تبدیل کرده است.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط دولت قبرس، تعداد دانشجویان خارجی که برای تحصیل در قبرس به این کشور مهاجرت می کنند از سال 2016 تا 2019 تقریباً 5 هزار نفر افزایش یافته است.

در حال حاضر حدود 52000 دانشجو در قبرس مشغول به تحصیل هستند. حدود 10000 نفر از آنها دانشجویان خارجی (غیر اروپایی) هستند.

با این حال، تمایل دانشجویان بین المللی برای تحصیل در قبرس افزایش یافته است و این روند همچنان در حال رشد است.

در ادامه به بررسی شرایط تحصیل در قبرس، مزایا و معایب، هزینه تحصیل، دانشگاه های قبرس، دوره ها و مقاطع تحصیلی و سایر اطلاعات در مورد اخذ ویزای تحصیلی قبرس و مهاجرت به این کشور می پردازیم.

با توجه به دو بخش بودن قبرس و سردرگمی که دانشجویان در خصوص تحصیل در این کشور دارند، قبل از شروع هر گونه بحثی در مورد تحصیل در قبرس، لازم است تقسیم بندی سیاسی، مرزی و منطقه ای در این زمینه را در نظر بگیرید.

آیا قبرس شمالی یا جنوبی برای تحصیل بهتر است؟

آیا قبرس شمالی یا جنوبی برای تحصیل بهتر است؟

همانطور که می دانید قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود.

در قبرس جنوبی که قبرس اروپایی نیز نامیده می شود، اکثریت مردم مسیحی هستند و زبان رسمی و اصلی یونانی است. در حالی که قبرس جنوبی یک کشور مستقل و عضو اتحادیه اروپا است، معاملات مالی به یورو انجام می شود.

از سوی دیگر، قبرس شمالی وابسته به ترکیه است و جمعیت آن عمدتا مسلمان هستند. زبان رسمی و غالب این منطقه ترکی استانبولی است.

نیکوزیا پایتخت قبرس است. شاید کمی عجیب باشد که بدانید نیکوزیا هم به عنوان پایتخت قبرس شمالی و هم به عنوان پایتخت قبرس جنوبی شناخته می شود.

این شهر به دو قسمت تقسیم شده و زمین در مرز دو کشور قرار دارد.

25 دانشگاه و کالج در قبرس شمالی و 15 دانشگاه در قبرس جنوبی وجود دارد. دانشگاه های قبرس شمالی به طور کلی از نظر بورسیه نسبت به دانشگاه های قبرس جنوبی در جایگاه بهتری قرار دارند.

شرایط تحصیل در قبرس

به طور کلی می توان گفت که شرایط تحصیل در قبرس نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی ساده تر و بهتر است.

دانشجویان می توانند برای تحصیل در هر مقطع تحصیلی در کشور درخواست دهند. البته بیشترین مهاجرت تحصیلی به قبرس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

اخذ مجوز ورود از دانشگاه مورد نظر و یا مدرک ثبت نام در ترم تحصیلی دانشگاه مورد نظر نیز یکی از مدارک مهم برای اخذ ویزای تحصیلی قبرس می باشد. برای دریافت ویزای تحصیلی قبرس محدودیت سنی خاصی وجود ندارد.

همچنین باید توجه داشته باشید که در حالی که نداشتن فاصله تحصیلی امتیاز مثبتی برای مهاجرت تحصیلی به قبرس است، داشتن فاصله چند ساله در رزومه شما مشکل چندانی در روند پذیرش تحصیلی ایجاد نمی کند.

سایر شرایط تحصیل در قبرس را در قسمت های مربوطه در نظر خواهیم گرفت.

مزایا و معایب تحصیل در قبرس

دلایل مختلفی برای انتخاب و عدم انتخاب قبرس به عنوان مقصد تحصیلی وجود دارد.

اگرچه قبرس می تواند یکی از مقاصد مهاجرتی خوب برای تحصیل باشد، اما قبل از تصمیم گیری در مورد آن بهتر است با معایب آن آشنا شوید.

در ادامه به بررسی مهمترین مزایا و معایب تحصیل در قبرس می پردازیم.

مزایا و معایب تحصیل در قبرس

مزایای تحصیل در قبرس

هزینه های تحصیلی مناسب نسبت به سایر کشورها:

هزینه تحصیل در قبرس نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار مناسب تر است. شهریه های معقول، دانشگاه ها و کالج های قبرس را به گزینه ای مناسب برای دانشجویان ایرانی و کسانی که از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارند تبدیل می کند.

هیچ محدودیت سنی وجود دارد!

بسیاری از کشورها برای پذیرش دانشجو به شرایط سنی نیاز دارند و در این زمینه سختگیر هستند.

اما برای گرفتن ویزای تحصیلی قبرس زیر 35 سال مشکل خاصی وجود ندارد.

پس از آن، همچنان می توانید برای پذیرش اقدام کنید، اما باید به مقامات اطلاع دهید که هدف اصلی شما تحصیل و مهاجرت به یک کشور اروپایی دیگر، خواه استفاده از شرایط قبرس است یا خیر.

هزینه های معقول زندگی

هزینه زندگی در قبرس نسبت به سایر کشورهای اروپایی مناسب تر است. واحد پول در قبرس شمالی لیر ترکیه و در قبرس جنوبی یورو است. اما در هر دو کشور استفاده از دلار، یورو و پوند رایج است.

هزینه اجاره مسکن، غذا و حمل و نقل در قبرس جنوبی و شمالی برای دانشجویان مناسب است.

در نتیجه برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، دانشجویان این دو کشور از نظر هزینه تحت فشار زیادی نیستند.

درس زیاد مهم نیست!

اگرچه نداشتن فاصله تحصیلی در رزومه یک مزیت برای مهاجرت است، اما وجود فاصله تحصیلی چند ساله از قبرس مانعی برای ورود محسوب نمی شود.

فرصتی برای کار در کنار تحصیل

دانشجویان بین المللی در قبرس اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته کار کنند. کار پاره وقت پس از 6 ماه اقامت در قبرس برای دانشجویان در دسترس است.

در نتیجه دانشجویان می توانند با کار در قبرس در طول تحصیل بخشی از هزینه های خود را تامین کنند.

مراحل آسان برای گرفتن پذیرش تحصیلی

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، روند پذیرش در قبرس ساده تر است. همچنین برای تحصیل در برخی از دانشگاه های قبرس شمالی نیازی به ویزا ندارید و می توانید با همان نامه پذیرش دانشگاه به قبرس مهاجرت کنید.

بورسیه های مختلف

برخی از دانشگاه های قبرس جنوبی و شمالی منابعی برای بورسیه تحصیلی، کمک هزینه و وام دارند.

دانشجویان می توانند با نشان دادن عملکرد تحصیلی خوب، داشتن رزومه قوی و رعایت سایر شرایط، بورسیه دریافت کنند و هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند.

معایب تحصیل در قبرس

در کنار مزایای تحصیل در قبرس، معایبی نیز دارد که باید از آن ها آگاه باشید.

پیدا کردن کار سخت است!

یکی از مشکلات و معضلات تحصیل در قبرس این است که دانشجویان خارجی فرصت کمی برای کار در مشاغل مهم، با مهارت و با دستمزد بالا دارند.

برای کار و مهاجرت به قبرس باید از مشاغل ساده تری شروع کنید یا رزومه و مهارت های عالی داشته باشید و بهترین گزینه برای این موقعیت باشید.

عدم وجود ویزای همراه

قبرس فقط برای متقاضی تحصیل در آن کشور ویزا صادر می کند و امکان اخذ ویزای مشارکتی برای همسر یا شریک زندگی متقاضی وجود ندارد.

بازار کار محدود

اقتصاد قبرس مبتنی بر صنایع محدودی مانند کشاورزی، گردشگری و خدمات فعال است. در نتیجه بازار کار در این کشور چندان گسترده و متنوع نیست.

اگر بعد از تحصیل به فکر کار در قبرس هستید، نگاهی به بازار کار و مشاغل موجود در این کشور بیندازید.

شهرهای کوچک و مشکلات آنها

3 شهر پرجمعیت قبرس، نیکوزیا، لیماسول و لارناکا به ترتیب 200000، 150000 و 70000 نفر جمعیت دارند.

اگرچه تحصیل در یک کشور دورافتاده و راحت می تواند سرگرم کننده و جالب باشد، اما برای افرادی که ترجیح می دهند در شهرهای بزرگ و شلوغ تحصیل کنند، گزینه های بهتری وجود دارد.

با این حال، گرچه اندک، موارد نژادپرستی در قبرس وجود داشته است


هزینه دانشجویی در قبرس شمالی یورومای
همانطور که در بالا اشاره کردیم، هزینه تحصیل در قبرس نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است.

هزینه زندگی دانشجویی در قبرس شمالی و جنوبی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مشابه است.

به طور کلی هزینه های تحصیل در قبرس را می توان به چند دسته تقسیم کرد. هزینه های ویزای دانشجویی قبرس، نامه حمایت مالی، شهریه و هزینه های زندگی برای دانشجویان در قبرس.