لباس ها به سادگی با خیساندن آنها در آب تمیز نمی شوند، بلکه آب باید با فشار دادن بر روی الیاف پارچه عمل کند. اکثر ماشین های لباسشویی این کار را با چرخاندن لباس ها در داخل غلتک های فلزی پر از آب انجام می دهند. مواد شوینده ماشین لباسشویی برای نفوذ به عمق پارچه و از بین بردن چربی و لکه استفاده می شود.

اکثر ماشین های لباسشویی اتوماتیک هستند و توسط یک فرآیند الکترونیکی کنترل می شوند. با استفاده از دکمه خودکار، دستگاه برنامه ای را تنظیم می کند تا لباس ها را با استفاده از آب گرم یا سرد یا ولرم به طور مساوی تمیز کند. عملکرد اصلی ماشین لباسشویی مخلوط کردن آب سرد و گرم در سطح مورد نظر، تنظیم زمان شستشو، شستن لباس ها است. و خشک کردن لباس ها با مقدار محدودی آب با چرخاندن سریع آنها که در برخی از ماشین های لباسشویی لباس ها را تا 100 درصد خشک می کند.

انواع ماشین لباسشویی

رایج ترین انواع ماشین لباسشویی های خانگی عبارتند از: ماشین لباسشویی 1 سطلی تنها با یک وان لباسشویی، ماشین لباسشویی 2 سطلی (نیمه اتوماتیک دو مخزن) با دو وان، یکی برای شستشو و دیگری برای تخلیه و خشک کردن. . 3- ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک که درب مخزن آن می تواند در جلو یا بالای ماشین لباسشویی قرار گیرد. پس از قرار دادن لباس ها و تنظیم برنامه، تمامی مراحل آبکشی، شستشو، آبکشی و خشک کردن به صورت خودکار طبق برنامه انجام می شود.

ساختار داخلی

موتور ماشین های سطلی می تواند از نوع اسلات یا موتوری باشد. . . چپ یا راست). برخی از ماشین‌های لباسشویی سطلی دارای المنت گرمکن آب نیز هستند، اما ماشین‌های لباسشویی دوقلو از المنت گرمایشی استفاده نمی‌کنند زیرا معمولاً ظروف پلاستیکی هستند. خشک کردن در ماشین های تله با نیروی گریز از مرکز با موتور جداگانه برای قیف خشک کن انجام می شود. هر دو موتور موتورهای دوقلو، موتورهای القایی تک فاز هستند و در برخی از آنها از موتور القایی قطب فضایی به عنوان پمپ الکتریکی استفاده می شود. موتور ماشین لباسشویی دوقلو توسط تسمه ای به دیگ متصل می شود که می تواند لباس ها را در دو جهت بچرخاند که به تمیز نگه داشتن آنها کمک می کند در حالی که موتور خشک کن مستقیماً به مخزن خشک کن متصل می شود بنابراین سرعت این کار را افزایش می دهد. مولفه خیلی زیاد است و باید از آن اجتناب کرد. تصادفات شامل فعال شدن سوئیچ احتراق است که هنگام باز شدن درب باک خودرو را خاموش می کند و محفظه موتور را فعال می کند. در موتورهای دوقلو، آنها عملکرد تغییر جهت موتور را با استفاده از دو تایمر تعیین می کنند، بنابراین اگر تایمر 1 فعال باشد، چرخش موتور در هر جهت بیشتر طول می کشد (به عنوان مثال 30 ثانیه چپ، 4 ثانیه توقف، 30 ثانیه به راست، 4 ثانیه توقف). ، اما اگر تایمر 2 فعال باشد، زمان چرخش خودرو در هر جهت کاهش می یابد (مثلاً 5 ثانیه چپ، 7 ثانیه توقف، 5 ثانیه به راست، 7 ثانیه ایستاده). ماشین لباسشویی با سرعت پایین برای پارچه های ظریف طراحی شده است.

موتور

موتور یک ماشین لباسشویی معمولی معمولاً یک موتور ناهمزمان، DC یا جهانی است. موتورهای آسنکرون دو سرعته هستند، می توانند دو سیم پیچ اولیه و ثانویه داشته باشند و برای راه اندازی نیاز به خازن راه اندازی دارند. موتورهای DC بدون جاروبک (آهنربای دائمی) ممکن است در برخی تغییرات استفاده شوند. در صورت استفاده از موتورهای معمولی، سرعت را می توان با استفاده از جریان الکتریکی کنترل کرد. با توجه به این کیفیت (با کمک بردهای الکترونیکی می توان آن را به سرعت کنترل کرد) بهتر است از دستگاه های مخصوص استفاده شود تا موتورهای نصب شده در ماشین لباسشویی های جدید. این موتورها دارای سرعت های بالایی از 4000 تا 16000 دور در دقیقه هستند. مهمترین عیب در آتش سوزی معمولی در زغال سنگ است که در اثر فشرده شدن یا تجمع گرد و غبار بین زغال سنگ و کلکتور یا ایجاد جرقه ایجاد می شود.

برای اندازه گیری سرعت، در انتهای آرمیچر موتورهای یونیورسال و گاهی اوقات در انتهای محور موتورهای القایی از یک تاکوژنراتور استفاده می شود. تاکوژنراتور به یک برد الکترونیکی متصل است که دور موتور را کنترل می کند. قطعات اصلی لوازم خانگی بوش

رله اضافه بار برای محافظت از موتور در برابر اضافه بار استفاده می شود. برای محاسبه گرمای استاتور، رله ها به صورت سری با سیم پیچ استاتور نصب می شوند. برخی از موتورهای ال جی از موتور بدون تسمه استفاده می کنند که بسیار بهتر از موتورهای یونیورسال Abbott Weber است، برخلاف موتورهای قدیمی از کربن و جاروبرقی استفاده نمی کند و صدای بسیار کمی دارد. نسل جدید این موتورها BLDC است. این موتورها امروزه توسط برخی از معروف ترین برندهای جهان از جمله شارپ استفاده می شود که در بسیاری از لوازم خانگی خود از جمله ماشین لباسشویی از BLDC استفاده می کند. موتورها (موتور DC بدون جاروبک) استفاده می شود. در این موتور استفاده می شود. با حذف کربن، عمر موتور تا ده سال تضمین می شود، به نوعی کیفیت شستشو در سطح بالایی حفظ می شود و صدای موتور تا حد زیادی کاهش می یابد. برس های موتور BLDC یا کربن موتور از جرقه زدن موتور جلوگیری می کند. وجود این کربن در موتورهای DC معمولی باعث خوردگی و کاهش عمر موتور می شود. ماشین لباسشویی شارپ با استفاده از موتور BLDC (اینورتر پیشرفته) کیفیت شستشو را افزایش داده است. تا حد زیادی و از طرفی انرژی بسیار کمی مصرف می کند.

موتور در حال کار است

در خودروهای مجهز به پمپ آب، الکتروموتور پمپ می تواند یک موتور قطب شکاف دار یا یک موتور القایی روتور ثابت باشد.

جهت چرخش پمپ استخر شیاردار ثابت بوده و بستگی به محل و چینش اتصالات کوتاه دارد. لازم به ذکر است که به دلیل میدان مغناطیسی نامتعادل این نوع موتورها گرمای بیشتری تولید می کنند و ممکن است مجبور به استفاده از رله اضافه بار برای محافظت از استاتور باشند.

یک موتور پمپ القایی با روتور آهنربای دائمی می تواند در دو جهت بچرخد. زمانی که موتور به دلیل انسداد گیر کرده باشد می توان از این ویژگی استفاده کرد.

هیدرواستاتیک

هیدرواستات ها سطح آب داخل خودرو را اندازه گیری می کنند و قابل تنظیم هستند. برخی از هیدرواستات ها سطح آب را با توجه به فشار هوای داخل دیگ تنظیم می کنند.

هیدرواستات از دو نوع الکترونیکی و مکانیکی ساخته شده است که در هر دو مدل سطح آب توسط هوا تنظیم می شود که از دیگ اصلی به هیدرواستات متصل می شود، البته اولی دارای یک کپسول هوا یعنی شیلنگ است. به هوا کپسول متصل می شود و با پر شدن مخزن فشار هوا وارد کپسول می شود و با تحریک هیدرواستات و فرمان هیدرواستات، مخزن از برد برق شیر برقی جدا می شود و در نتیجه سطح آب دستگاه کاهش می یابد. کنترل می شود. هیدرواستات های جدیدتر که الکتریکی در نظر گرفته می شوند دارای تنظیم سطح آب نیز هستند که با چرخاندن پیچ در جهت عقربه های ساعت سطح آب را افزایش می دهند.

خشک کن

در ماشین های اتوماتیک در پایان مرحله شستشو از سیستم تهویه مطبوع یا کندانسور برای خشک کردن لباس ها استفاده می شود. در انتهای زهکش، آبکش به چپ و راست حرکت می کند و هوای گرم از آن عبور می کند تهویه مطبوع با استفاده از فن و بخاری انجام می شود و برای حذف هوای مرطوب نیاز به یک لوله خروجی هوا جداگانه است. در مدل کندانسور هوای مرطوب داخل کندانسور خنک شده و رطوبت به صورت مایع گرفته می شود. ساختمان های کندانسور ساده ممکن است حاوی آبپاش های سطحی یا دیواری باشند

خود خشک کن می تواند تایمر ثابت یا اتوماتیک داشته باشد، در خشک کن های اتوماتیک خشکی لباس ها توسط سنسورها اندازه گیری می شود و دستگاه در زمان مناسب خاموش می شود.

برای جلوگیری از چروک شدن لباس، خشک کردن بدون حرارت کمی قبل از پایان کار انجام می شود. خشک کن های اتوماتیک به طور خودکار فرآیند خشک شدن را کنترل می کنند تا از چروک شدن و گره خوردن لباس ها جلوگیری شود.

رسیدگی

تعمیر و نگهداری هر دستگاه الزامات خاص خود را دارد، به خصوص دستگاه هایی که قطعات مکانیکی بیشتری دارند و همچنین قطعاتی که با آب و رطوبت در تماس هستند.

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که از ورود هر گونه اجسام فلزی و سختی به داخل قابلمه بیشتر از کلید یا سکه در جیب جلوگیری کنید.

تعمیر و نگهداری ماشین لباسشویی و قطعات الکتریکی توسط دستگاه ایمنی الکتریکی انجام می شود که از ماشین در برابر تغییرات الکتریکی محافظت می کند.

شیر برقی:

لوله آب به شیر برقی یونیت متصل می شود که دارای فیلتری برای جلوگیری از گل و لای و شن و ماسه در آب داخل یونیت می باشد، بسته به آب منطقه، هر 3 تا 6 ماه یکبار فیلتر ورودی را تمیز کنید.

پمپ تخلیه:

فیلتر پمپ تخلیه را تقریباً هر 6 ماه یکبار تمیز کنید. اگر دستگاه تخلیه نمی شود، ابتدا فیلتر تخلیه را بررسی کنید.

بخش اصلی:

در پایان کار همیشه باید لاستیک دور درب خشک و با پارچه نرم تمیز شود و درب دستگاه به مدت 2 ساعت باز بماند تا داخل دیگ خشک شود که از محفظه شدن جلوگیری می کند. بو می دهد:

هر 5 ماه یکبار 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1 فنجان سرکه سفید را مخلوط کرده و در دیگ دستگاه بریزید و یکی از برنامه ها را با دمای آب 60 درجه انتخاب کنید تا دستگاه چرخه خالی را اجرا کند.

فناوری چرخش دوگانه

در برخی از خدمات لباسشویی بوش ملخ های جداگانه ای تعبیه شده است که باعث جریان سریع آب در جهات مختلف می شود و این امر تاثیر شستشو را دو چندان می کند. به این نوع عملکرد فناوری مدار دوگانه می گویند. در این فناوری چرخش ملخ های داخلی و خارجی با سرعت های مختلف جریانی گرداب مانند ایجاد می کند و تمیزی لباس ها را افزایش می دهد.