Free photo census information in a town composition از آنجا که میدان نقش جهان از شهرت بسیار زیادی در بین آثار تاریخی و جاذبههای گردشگری ایران برخوردار است، سالانه جمع کثیری برای بازدید از این مکان ارزشمند به اصفهان سفر میکنند. فاصله ی باغ تا هر یک از این مکان ها کمتر از ۲ کیلومتر بوده و بدون شک بازدید از این بناهای قدیمی و تاریخی در دل کویر، ارزش طی این مسافت را خواهند داشت. اگر قصد دارید تا یکی از دل باز ترین باغ های کشورمان را که سابقه تاریخی دارد ببینید باید در اولین فرصت به یزد سفر کنید. یکی دیگر از خانه های قدیمی و تاریخی استان یزد، خانه صولت در شهر ابرکوه است که در آن موزه مردم شناسی ابرکوه نیز قرار دارد. موزه آب یزد در خانهای تاریخی به نام خانه کلاهدوزها قرار دارد. باغ تاریخی دولت آباد از چندین عمارت تشکیل شده که همگی آنها را می توان در دو دسته اندرونی و بیرونی قرار داد. بخش بیرونی محل استقرار کاروان ها و رسیدگی به امور حکومتی است و شامل جلوخان و سردر، تالار آیینه، عمارت تهرانی، دو بازارچه، آب انبار عمومی میشود. کنارهها و سقف این تونل با شیشههای آکواریوم پوشانده شده است و فضایی شبیه به اعماق اقیانوس را شبیهسازی میکند.در آکواریوم اصفهان حدود ۶,۵۰۰ موجود آبزی زندگی میکنند که شامل ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهیهای جهان میشوند.

از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۶۴ وزارت فرهنگ و هنر این باغ را از اداره اوقاف اجاره نموده و در اختیار دفتر حفاظت آثار باستانی کشور قرار داد. خوشبختانه سقف این تالار در سال 94 با بودجه سنگین مرمت و بازسازی شده است. زیر زمین عمیق این تالار با دو راه پله به باغ متصل است و راهرو سمت جنوبی آن به زیر بادگیر راه دارد. این قنات تاریخی و عظیم باغ دولت آباد قدمتی بیش از دویست سال دارد. قنات تاریخی دولت آباد که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد، یکی از ارکان اصلی شکلگیری و ساخت مجموعه باغ دولت آباد میباشد. این شهر بازی به دلیل اینکه دارای دو بخش روباز و سربسته میباشد در هر فصلی که قصد سفر به اصفهان را داشته باشید میتوانید سری به این شهر بازی بزنید و غرق هیجان شوید. شما میتوانید باغ دولت آباد را از این کوچه ببینید و به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. اگر میخواهید بهترین چهره از باغ دولت آباد را ببینید، قطعا مناظر شب آن در بالاترین رتبه قرار میگیرند؛ مخصوصا اینکه دقایقی را در کافه سنتی این مجموعه سپری کنید. به کار بردن پروژکتورهای قوی و همچنین نورپردازی خاص بر روی گیاهان، زیبایی باغ گل ها را در شب دو چندان کرده است. این ساختمان شامل ۳ تالار زیبای پر از نقش و نگار می باشد که معروف به تالارهای شاه نشین هستند و بر در و دیوار و سقف سایر اتاق ها و تالارها جلوه ای بی مانند از هنر ایرانی به چشم میخورد.

ضلع شمالی مسجد شامل ایوان درویش، مدرسهٔ مظفری، گنبد تاجالملک یا گنبد خاکی، چهلستون، شبستان و کتیبههای مختلفی می باشد که از دوران صفویه و سلجوقی به یادگار مانده است. به همین دلیل خانههای تاریخی زیادی را در این محله میبینیم که از دوران قاجار به یادگار ماندهاند. از آثاری که از دوران سلجوقیان در اصفهان به یادگار مانده است آرامگاه ملکشاه، سلطان سنجر و خواجه نظام الملک می باشد. در زیر طنبی، زیرزمینی عمیق وجود دارد که از طریق پلکان به باغ میپیوندد و از طرف جنوب با راهرویی به محوطه زیر بادگیر ارتباط دارد. وجود عمارت آجری در کنار درختان سرسبز در باغ دولت آباد یزد نام و آوازه ی آن را به تمام دنیا رسانده است و در ادامه سفری کوتاه به آن خواهیم داشت. از جمله جاهای دیدنی که در کنار بازدید از باغ دولت آباد باید ببینید، می توان به مسجد امیر چخماق، خانه لاری ها، موزه وزیری، زندان اسکندر و آتشکده یزد اشاره کرد. در روز سوم تور یزد علاءالدین تراول ما همسفران خود را به محله تاریخی فهادان میبریم و زندان اسکندر، خانه لاریها، میدان وقت و ساعت، موزه آب و مسجد جامع از دیگر دیدنیهای یزد هستند که از آنها بازدید خواهیم داشت.

از جمله مکان های دیدنی اطراف باغ دولت آباد می توان به مسجد امیر چخماق، زندان اسکندر، آتشکده یزد، موزه وزیری، خانه لاری ها، مجموعه خان و موزه آب اشاره کرد. در گذشته این مکان تاریخی از دو بخش برونی و درونی تشکیل شده بود که بخش بیرونی محل استراحت کاروان ها بوده و بخش درونی نیز اقامتگاه حکمران این شهر بوده است و امروزه اثر تاریخی که در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته همان قسمت داخلی هشت باغ است. همچنین تزیینات داخل و خارج گنبد، نمای خارجی- داخلی ایوان اصلی و محراب زیبای آن که از قسمتهای مهمّ مسجد بهشمار میرود، بینهایت ارزنده و جالب است نحوه شکلگیری مسجد: مسجد فعلی برجای سه مسجدی بنا شده که درقرون متمادی، در جوار یکدیگر ساختهاند. با توجه به تعداد زیاد گردشگران خارجی و داخلی در این باغ، وجود کافه و محل استراحت کاملا ضروری می باشد و پیشنهاد می کنیم چند لحظه ای را در این کافه بنشینید و به صدای طبیعت گوش بدهید. با توجه به اینکه، ارزش­های مصرفی از مصرف و بهره­برداری واقعی از کالاها و خدمات مشتق می­شوند. این قنات که از ارتفاعات مهریز سرچشمه گرفته است، با طول تقریبی ۶۰ کیلومتر یکی از مهمترین و طولانیترین قناتهای شهر یزد محسوب میگردد.

اصفهان با بسیاری از جاذبههای تاریخی فراوانی که دارد به عنوان یکی از مهمترین مراکز گردشگری در ایران و جهان محسوب میشود. دیدن کنید یا با قدمزدن در طول بازار تاریخی شهر اصفهان، به جاذبههای دیدنی دیگری مثل میدان نقشجهان و عالیقاپو برسید. با رفتن به این بازار هم از جاذبههای معماری آن لذت ببرید و هم از تماشا و خرید صنایع دستی آن. علاوه بر استفاده از تجهیزات اسکی، با هزینهای نسبتا کم تیوب اجاره کنید و با رعایت احتیاط از تیوبسواری حسابی لذت ببرید. با این که این شهر در مرکز کشور و منطقهای نسبتا خشک و در حاشیه کویر مرکزی قرار گرفته، اما زاینده رود بهش زندگی بخشیده و با اون معماریهای قشنگش تبدیل به یه شهر پر از روح و صفا شده. این باغ که مجموعه ای از عمارت بسیار زیبا با معماری منحصر به فرد و درختان سر به فلک کشیده می باشد، یادگاری از دوره ی افشاریان به شمار می رود که گذشته ای پر از فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است و امروز بعد از بارها مرمت و بازسازی استوار و محکم میزبان گردشگرانی از اقصی نقاط دنیا می باشد. باغ دولت آباد چهار منار ار باغ های قدیمی و تاریخی در یزد می باشد و قدمت تاریخی آن مربوط به دوره افشاریه است.

در زمان قاجاریه و دوران حکومت قاجاریان، باغ دولت آباد به دروازه چهار منار متصل بود. مثلا در دوره قاجار که زمان تاثیر گرفتن از فرنگ بود و همزمان تعداد معاملهها هم در بازار زیاد شده بود بانک شاهنشاهی ساخته شد. در این زمان باغ خارج از حصار شهر یزد قرار داشت.این باغ در اواخر دوره افشاریه، یعنی سال ۱۱۶۰ هجری قمری، توسط بنیانگذار سلسله خوانین یزد، محمد تقی خان بافقی معروف به خان بزرگ ساخته شد. یک کتیبه بر بالای در ورودی قرار دارد که با زبان و حروف ارمنی بر آن نوشته شده «کلیسای وانک آمنا پرگیچ در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی فیلیپوس و پیشوایی خلیف داوید و به یاری مردم خیر جلفا شروع شد و در سال ۱۶۶۴ به پایان رسید. در زیر بادگیر حوضی قرار داده شده که هم باعث جذب گرد و غبار و هم خنک سازی هوای ورودی به داخل عمارت می شود. در بین تمام جاذبه ها و بناهای تاریخی یزد، باغ دولت آباد با داشتن قدمت بیش از ۲۶۰ سال از ارزش مادی و معنوی بسیار بالایی برخوردار بوده و یکی از دلایل جذب گردشگر به این شهر محسوب میگردد. مرمت باغ جهانی دولت آباد یزد از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری آغاز شد و اجرای مخزن دفن آب باغ به صورت تفاهم نامه… عمارت بهشت آیین، بخش زمستانه یا سردر باغ دولت آباد است که رو به آفتاب ساخته اند.

حمام خان که از جاهای دیدنی استان یزد است، در خیابان قیام شهر یزد، جنب مسجد ملا اسماعیل قرار دارد. محل دقیق قرارگیری باغ دولت آباد، شهر یزد، خیابان شهید رجایی در محله چهار منار و داخل کوچه یا حسینیه فردوسی است. این باغ بسیار زیبا در محله چهار منار شهر یزد قرار دارد و به همین دلیل به چهار منار باغ دولت آباد هم معروف شده است. پس از گشت و گذار و بازدید از این باغ بسیار زیبا که دیدن آن در هر فصلی خالی از لطف نیست می توانید به جاذبه های گردشگری نزدیک به آن هم سر بزنید. لازم نیست جای دوری بروید، همین که پا به این کلیسا بگذارید چشمتان به این نقاشی های دیواری خواهد خورد. این بنا در شمال غربی کلیسا قرار گرفته است. از جمله نقشهای کلیسا میباشند. باغ دولت آباد یزد از جمله جاهای دیدنی یزد و کشور عزیزمان است که سرسبزی درختان و فضای آن در دل یک شهر کویری مثل نگینی درخشان خودنمایی می کند. باغ گل ها اصفهان نیز از جمله طرحهای مهمی بود که درخصوص گسترش فضای سبز در شهر اصفهان، ارائه و اجرا شد. برای مثال، رستوران سنتی ماهور که بخاطر داشتن قدمت بسیار بالا؛ حدود ۳۰۰ سال و فضای آرام و دوست داشتنی و همچنین ارائه ی غذاهای ایرانی شناخته شده می باشد. در این بخش نقشه معماری باغ دولت آباد یزد ارائه شده است و نقشه کلیه بناهای موجود در باغ در آن موجود اجاره ماشین جهت سفر می باشد. دخمه قدیمی یزد حدود سی سال است که دیگر مورد استفاده نیست، دخمه مانکجی لیمجی هاتریا، دخمه چم تفت، دخمه شریف آباد اردکان، دخمه ترک آباد اردکان تنها نام تعدادی از دخمه های زیاد موجود در یزد است. کتیبه در زمان محمود خوارزمی تکمیل نشد و در سال ۸۱۹ هجری قمری، در زمان شاهرخ میرزا، به دست نظام کرمانی اتمام یافت.

بهگفته ابونعیم اصفهانی، اولین مسجد بزرگ در قسمت یهودیهٔ اصفهان توسط ابوخناس از موالی عمر بن خطاب و در زمان خلافت امام علی(ع) ساخته شد. کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، قم، مؤسسة آل البیت، ۱۴۱۴ق. در همه روزهای سال جز روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر (ص) و امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) و حضرت علی (ع) امکان بازدید از کاخ موزه چهلستون اصفهان وجود دارد. عملیات مرمت و بازسازی باغ دولت آباد از سال ۱۳۴۸ توسط دفتر فنی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی آغاز شد . در سمت غرب عمارت هشتی، عمارت طَنَبی بزرگ و مجللی قرار دارد که دارای بادگیری مربع شکل و رو به باغ است. عمارت بادگیری به ارتفاع ۳۳٫۸۰ متر دارد. این باغ و عمارت تاریخی آن با روی کار آمدن حکومت زندیه کمی رونق و چهره ای جدید به خودش گرفت و به مرور به محل زندگی حاکمان آن زمان تبدیل شد. باغ دولت آباد یزد در تاریخ ۲۳/۱۲/۱۳۴۶ به شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی کشور قرار گرفت. درختان انگور، کاج و غیره و گونه های متنوع گیاهی در محوطه ی باغ بخاطر آبیاری توسط آب قنات دولت آباد سرزنده و سبز هستند و محلی آرام را برای استراحت فراهم کرده اند.

از این رو یکی از مسایل مهم مسابقه، عدم وجود خوانایی و دسترسی مناسب برای باغ گل های شهر اصفهان است. در ایام مختلف سال باغ دولت آباد میزبان توریست های خارجی نیز می باشد. بنای این مجموعه به سال ۱۱۶۰ توسط محمدتقی خان بافقی که به خان بزرگ معروف بوده ساخته شده و در حدود ۲۶۰ سال قدمت داشته و محل اقامت حاکم وقت و معاصر با شاهرخ میرزا و کریم خان زند بودهاست. در طول تاریخ بر اثر جنگ ها و عوامل مختلف طبیعی خسارات زیادی به بنای عالی قاپو وارد شد. سقف قسمت میانی (هشتی) اثر استاد حاجی علی اکبر آخوند است و کاربندی بسیار زیبایی دارد. در بخش میانی طبقه دوم، تالاری مربع شکل قرار دارد که برگرفته از مدل کلاسیک تالار گنبددار ارمنی است. یکی از اصلی ترین دلایل شهرت باغ دولت آباد یزد، وجود بلندترین بادگیر دنیا در آن می باشد که تمام بخش های آن کاملا ظرافتمندانه ساخته شده اند. اگر شما هم مثل ما به وجد آمده اید، برای دسترسی راحت تر و رزرو هتل یزد، نزدیکی به این مجموعه را در نظر بگیرید. شک نکنید که بازدید آگاهانه از این باغ کوله بار تجربه تان را سنگین تر از چیزی می کند که تصورش را می کنید. این آکواریوم موجودات آبزی بسیاری را در خود جای داده که تماشای آنها تجربه ای شگفت انگیز را برای تان رقم می زند و در سفر به اصفهان، در کنار بازدید از بناهای تاریخی بسیار، می توانید تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنید. اگر تجربه استفاده از حمامهای عمومی که دارای خزینه و گرمخانه بودند را داشتهاید، بازدید از حمام خان برای شما یک نوستالژی بسیار عالی خواهد بود. به گزارش جماران، «باغ دولت آباد» که در محله چهار منار شهر یزد قرار دارد یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران است. منار جنبان بنایی با یک طاق گنبدی شکل است که دو منار نیز دارد.

باغ دولتآباد چهار منار از باغهای قدیمی شهر یزد در کشور ایران میباشد.بادگیر عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.این باغ در تاریخ ۱۳۴۶/۱۲/۲۳ به شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفتهاست؛ و همچنین یکی از باغهای ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است. باغ دولت آباد یزد یکی از زیبا ترین و قدیمی ترین نمونه باغ های بزرگ سرزمینمان است که در یزد وجود دارد.این باغ در سال 1160 هجری قمری و در دوره زندیه بنا شده است. بخش هایی از مجموعه که مورد مرمت قرار گرفت عبارتند از: عمارت تالار آیینه، عمارت مستخدمین، آشپزخانه ها، عمارت تهران، قسمت ساباط و آب انبار عمارت حرمخانه، عمارت بادگیر و عمارت سرو، عمارت بهشت آیین، همچنین در فاصله سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۱ عملیات باغسازی و محوطه سازی در این باغ تاریخی صورت پذیرفت. از لباس راحتی و مجلسی گرفته تا انواع پارچه و حتی کامواهای رنگارنگ را میتوان اینجا پیدا کرد. اما در سالهای گذشته این قهوهخانه در بازار قنادها شهرت زیادی پیدا کرده. این باغ تا گذشته ای نه چندان دور در به نوعی مکانی خارج از شهر به حساب می آمد. به همین دلیل مردگان را بر بلندای برج میگذاشتند تا توسط پرندگان و… البته این باغ از طرف دیگر به بلوار دولت آباد راه دارد. البته از کیفیت بالا و فضای دلنشین رستوران هتل فرهنگ که نزدیک به این باغ واقع شده است، نمی توان غافل شد.

آدرس دقیق سی و سه پل اصفهان در ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا می باشد. در این عمارت سه شاه نشین، چند تالار اصلی، حوض مرمری، دو پستو، بادگیر و کلاه فرنگی قرار دارد و ساختمان اصلی باغ است. آب در زیر بادگیر های بهشتی و جنب و جوش در حوض های مرمری که در وسط امارت هستند. یزد در خو جاذبه های مختلفی دارد که می تواند مقصد مناسبی برای تعطیلات شما باشد. برای آشنایی با باغ دولت آباد از جاهای دیدنی یزد در ادامه با وبلاگ اقامت۲۴ همراه باشید. شما می توانید با رزرو این هتل ها، هم اقامت لوکس و با امکانات کامل داشته باشید و هم به کلیه جاذبه های گردشگری مخصوصا باغ دولت آباد به راحتی دسترسی پیدا کنید. شما میتوانید با خودرو شخصی، تاکسی یا اتوبوسهای درون شهری، خود را به خیابانهای اطراف میدان رسانده و مابقی مسیر را پیاده طی کنید. میتوانید در این بخش کارت پستالها با موضوع اقیانوس و حیات زیر آب تهیه کنید. از هر گوشۀ شهر یزد که نگاه کنید منارههای مسجد جامع یزد نمایان است. در شهر باستانی اصفهان آثار تاریخی متعددی از دوره های مختلف بر جای مانده است که بخش قابل توجه آن ها مربوط به دوران صفویه است.

باغ دولت آباد یزد ازنمونه باغ های بزرگ ایران است که در سال ۱۱۶۰ هجری قمری « دوره زندیه» بنا گردیده است. ساعات بازدید باغ دولت آباد یزد: امکان بازدید از باغ همه روزه از ساعت 8 تا 9 شب برای نیمه اول سال و 7 صبح تا 22:30 شب برای نیمه دوم سال وجود دارد. حتی می توانید همه سوالات خود را با ما به اشتراک گذاشته تا پشتیبانان وب سایت تهران سوئیت در کمترین زمان نسبت به پاسخ سوالاتتان اقدام کنند. این باغ در آثار ملی ایران (شماره 774 در تاریخ 13 مارس 1968) و همچنین یکی از باغهای ایرانی ثبت شده در سایت های میراث جهانی توسط یونسکو به ثبت رسیده است. این عمارت دو طبقه در انتهای این باغ و چسبیده به دیوار جنوبی است. ساختمانی که یک باغ بزرگ دارد و خودش در دل باغ بزرگتری بهنام باغ نقش جهان اصفهان ساخته شده است. از این پل در مراسمات عید نوروز هم استفاده می شده به طوری که 7 شبانه روز پل را چراغانی می کردند و به دستور شاه عباس گلریزان بر روی سی و سه پل گل ریزان انجام می دادند. در زمان شاه عباس اول پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان به عنوان مقر حکومت صفوی در اصفهان این بنا ساخته شد.این بنا طی 5 مرحله ساخته شده است.در مرحله اول ساخت، به عنوان ورودی بناها و مجموعه کاخهای سلطنتی است. این مسجد دارای شش ورودی مختلف است که در نقاط مختلف معماری آن قرار دارند. به همان اندازه که سرسبزی جنگل های شمال کشورمان زیبا و آرامش بخش هستند، مناطق مرکزی و کویری نیز جلوه های خارق العاده دارند. به این سبب این کوچه را “هزار درخت” نیز می گفتند که عرض ۴تا ۵ متر و طولی بیش از ۲۰ کیلومتر داشت و به سمت رحیم آباد می رفت.